Αν ενισχύονταν από τον εκπαιδευτικό τα παιδιά, που -σε αντίθεση
με άλλες φορές κατά τις οποίες έμεναν αμέτοχα-κινητοποιήθηκαν αυτή τη
φορά μέσα στην τάξη, θα αποκτούσαν μεγαλύτερο κίνητρογια συμμετοχή
και λήψη πρωτοβουλιών.
Η Ελένη θα αφηγούνταν μέσα στην τάξη το έργο που είχε δει
στην τηλεόραση, με αποτέλεσμα την εξάσκηση δεξιοτήτων οι οποίες σχετίζονται
με τον προφορικό λόγο. Πέρα από τα νέα θέματα προς επεξεργασία που θα
προέκυπταν από αυτή τη συζήτηση, θα δινόταν ενδεχομένως και η ευκαιρία
για επεξεργασία στην τάξη γλωσσικών φαινομένων, συντακτικών και άλλων.
Μήπως λοιπόν θα μπορούσε να ενταχθεί εδώ ο στόχος που αρχικά είχε ο
εκπαιδευτικός; Μήπως δηλαδή αυτός ο στόχος που δε φάνηκε να κεντρίζει
το ενδιαφέρον των παιδιών θα μπορούσε εκ των υστέρων να ενταχθεί μέσα
σε μια πιο λειτουργική (με ενδιαφέρον και νόημα) για τα παιδιά διαδικασία;
Για παράδειγμα, εφόσον ο εκπαιδευτικός είχε στόχο την παραγωγή κειμένου
και μάλιστα αφηγηματικού, δε θα μπορούσε να αξιοποιήσει την επιθυμία
της Ελένης για παραγωγή προφορικού αφηγηματικού λόγου και να ζητήσει
στη συνέχεια, για παράδειγμα, να παραγάγουν τα παιδιά κάτι γραπτό; Μπορεί
να μη δούλευε με τον τρόπο που είχε προβλέψει, θα μπορούσε όμως να επεξεργαστεί
τη λογική της δομής των κειμένων με αφορμή το προφορικό κείμενο της
Ελένης. Θα μπορούσε επίσης να ζητήσει από τα παιδιά να μεταφέρουν σε
αφηγηματικό κείμενο τη συζήτηση που έκαναν στην τάξη και να δουλέψουν
με αυτό τον τρόπο τη μεταφορά ενός φυσικού διαλόγου σε πλάγιο λόγο.
|