Η σημασία της ανάγνωσης

Σημασία έχει ο κάθε μαθητής να έχει τη δυνατότητα να εκφράσει, με όποιο τρόπο μπορεί, την ανταπόκρισή του στην ανάγνωση. Αν απελευθερωθεί ο εκπαιδευτικός από την αγωνία να μεταδώσει στους μαθητές ένα ορισμένο νόημα που νομίζει ότι περιέχει το κείμενο, πολύ πιο άμεσα θα απελευθερωθούν και οι μαθητές από το άγχος να βρουν το νόημα που θέλει ο δάσκαλος και θα αρχίσουν να σκέφτονται δημιουργικά και κριτικά, που πάει να πει να βρίσκουν τα δικά τους νοήματα και τις συνδέσεις ανάμεσα στο κείμενο και τους εαυτούς τους. Με τον τρόπο αυτόν θα αντιληφθούν σταδιακά ότι η ανάγνωση δεν είναι κάτι που χωρίζει τους ανθρώπους σε ικανούς και ανίκανους, σε ενσωματωμένους και αποκλεισμένους, σε σωστούς και λάθος, αλλά κάτι που τους ενώνει, που τους παρακινεί να συνεργάζονται, να παίζουν, να γνωρίζονται καλύτερα μεταξύ τους. Επομένως, πριν από την απόλαυση της ανάγνωσης, για την οποία γίνεται τόσος λόγος, μήπως βρίσκεται η απόλαυση της συμμετοχής των μαθητών σε μια κοινότητα αναγνωστών;