Τάξη Β'

Και εδώ ο εκπαιδευτικός έχει παρόμοια φοιτητική εμπειρία με το συνάδελφο της Α΄ τάξης. Έχει όμως σκεφτεί σοβαρά όσα - περί «κινήτρων», περί «ενδιαφέροντος των μαθητών» και περί «κοινωνικής κατασκευής της γνώσης»― γράφουν τα κείμενα της διδακτικής των Φυσικών Επιστημών που πέρασαν από τα χέρια του. Επιχειρεί, λοιπόν, να κάνει το μάθημα πιο αποτελεσματικό: να συνδέσει το αντικείμενο της μελέτης (το εκκρεμές) με την «καθημερινή ζωή» των μαθητών του και στη συνέχεια να προκαλέσει συζήτηση γύρω απ' αυτό. Έτσι, στο προηγούμενο μάθημα (και αποφεύγοντας να δώσει ιδιαίτερες οδηγίες) έχει ζητήσει από τους μαθητές: να φτιάξουν στο σπίτι τους από ένα εκκρεμές ο καθένας και να το φέρουν στην τάξη στο επόμενο μάθημα.

Οι περισσότεροι    Ένας μαθητής    Ένας άλλος    Και τέλος...

 
Οι περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες ψάχνουν στα βιβλία της Φυσικής, σταματούν στο κείμενο που περιγράφει το «απλό εκκρεμές» και φτιάχνουν το εκκρεμές τους δένοντας ένα μικρό και βαρύ σώμα (βαρίδι, πετραδάκι, κουμπί,...) με μια κλωστή (κατασκευή 1).

Ένας μαθητής ρωτάει τη μητέρα του, η οποία τον παραπέμπει στο ρολόι του τοίχου. Μετά από τις σχετικές διαπραγματεύσεις σε επίπεδο οικογενειακής ολομέλειας, ο μαθητής ξεκρεμάει από το ρολόι του τοίχου το αιωρούμενο στέλεχος και το φέρνει στην τάξη (κατασκευή 2).

Κάποιος άλλος μαθητής, που ξεκινάει ψάχνοντας στο βιβλίο του, αρχίζει να το ξεφυλλίζει από πίσω προς τα μπρος. Έτσι, σταματά στο κείμενο που περιγράφει το «φυσικό εκκρεμές». Ακολουθώντας, περίπου, τις περιγραφές του βιβλίου, βρίσκει ένα κομμάτι ξύλου, το τρυπάει κοντά στη μία από τις άκρες του και το φέρνει στην τάξη (κατασκευή 3).

Τέλος, δύο από τους μαθητές που κατέληξαν θιασώτες του «απλού εκκρεμούς» των βιβλίων Φυσικής, για τους δικούς του λόγους ο καθένας (ο ένας επειδή δε βρήκε αρκετά γερές τις κλωστές που υπήρχαν διαθέσιμες σπίτι του και ο άλλος επειδή εκτίμησε ότι η κατασκευή με την κλωστή θα ήταν πολύ «ανιαρή»), δένουν το βαρίδι τους με λάστιχο και το φέρνουν στην τάξη (κατασκευή 4).