Τα χαρακτηριστικά της επίσημης επιστημονικής δραστηριότητας

Η πρώτη δέσμευση προέκυψε αυτόματα από τα χαρακτηριστικά της επίσημης επιστημονικής δραστηριότητας, η οποία τροφοδοτεί με περιεχόμενο τα σχετικά σχολικά μαθήματα. Η επιστημονική δραστηριότητα διατρέχεται, από τη γέννησή της, από δύο διαφορετικές κουλτούρες με σαφώς διακριτές γλώσσες και πρακτικές.

Η μία (η θεωρητική και περισσότερο εγγράμματη) κατασκευάζει κείμενα σε μαθηματική κυρίως γλώσσα? μια γλώσσα που είναι ταυτόχρονα δομημένη και στη βάση μιας ορθολογικής φιλοσοφικής παράδοσης.

Η άλλη (εργαστηριακή και περισσότερο προφορική) κατασκευάζει τα κομμάτια του υλικού κόσμου που ταιριάζουν με τα κείμενα της πρώτης

Έτσι, το περιεχόμενο των σχολικών μαθημάτων βρέθηκε να περιλαμβάνεται σε «έργα» που υιοθετούν διαφορετικές πρακτικές και γλώσσες. Το πρόβλημα που προκύπτει είναι προφανές και διάσημο στο χώρο της διδασκαλίας τουλάχιστον της Φυσικής και της Χημείας. Οι μαθητές αφενός δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν το θεωρητικό λόγο (ανεξαρτήτως μητρικής γλώσσας) και αφετέρου αδυνατούν να τον συνδέσουν με την εργαστηριακή πράξη (στην οποία, σημειωτέον, δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα).