Για ποιο λόγο υπάρχει μια μειονοτική εκπαίδευση; (συνέχεια)

Το δικαίωμα στη μητρική γλώσσα δεν εφαρμόζεται αυτόματα. Απαιτείται η ύπαρξη σχετικού δικαίου, εσωτερικού ή διεθνούς. Στην περίπτωση, λοιπόν, της μειονοτικής εκπαίδευσης της Θράκης προϋπάρχει σχετικός διεθνής κανόνας, o oποίος στη συνέχεια εκτελείται από εσωτερικούς νόμους. Στην πράξη, στα μειονοτικά εκπαιδευτικά συστήματα που λειτουργούν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, έχουν εφαρμοστεί διάφορα μοντέλα, όπως: «Διδασκαλία αποκλειστικά στη μειονοτική γλώσσα, όπου η επίσημη διδάσκεται ως γλωσσικό μάθημα», «Διδασκαλία για όλους τους μαθητές στις δύο γλώσσες που έρχονται σε επαφή, μειονοτική-επίσημη (δίγλωσσα σχολεία)», «Ελευθερία των γονέων να επιλέξουν τη γλώσσα διδασκαλίας», σε μονόγλωσσες περιοχές «Διδασκαλία μόνο της γλώσσας που χρησιμοποιείται στην περιοχή αυτή» ή, τέλος, «Η μειονοτική γλώσσα διδάσκεται ενισχυτικά μόνο ως κατ' επιλογή μάθημα». Τα μοντέλα αυτά εφαρμόζονται με την υιοθέτηση σχετικών κανόνων, εσωτερικού ή/και διεθνούς δικαίου, στο πνεύμα του γενικού δικαιώματος στην εκπαίδευση.