Ως μειονοτικά σχολεία λειτουργούν δύο γυμνάσια/λύκεια, στην Ξάνθη και την Κομοτηνή. Ωστόσο, η λειτουργία των σχολείων αυτών, καθώς και πέντε ελληνόγλωσσων ―εκτός από το μάθημα των θρησκευτικών που διδάσκεται στην τουρκική― γυμνασίων/λυκείων στην ορεινή περιοχή της Ροδόπης, ασφαλώς δεν καλύπτει τον αριθμό των αποφοίτων των μειονοτικών δημοτικών σχολείων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι περισσότεροι από 1.500 μουσουλμάνους μαθητές επιλέγουν να φοιτήσουν σε δημόσια ελληνικά σχολεία. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει το 15% του συνολικού μειονοτικού μαθητικού πληθυσμού. Τέλος, ένα αδιευκρίνιστο ποσοστό φοιτά σε δευτεροβάθμια σχολεία στην Τουρκία.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα στα μειονοτικά γυμνάσια/λύκεια αναβαθμίστηκε πρόσφατα, εκσυγχρονίζοντας το περιεχόμενο της παρεχόμενης παιδείας (Υπ. Απόφαση Γ2/933/2000). Παρόμοια προσδιορίστηκε το πρόγραμμα σπουδών στα ιεροσπουδαστήρια με την Υπ. Απόφαση Γ2/5560/1999. Μέχρι το 1998 η διάρκεια σπουδών στα ιεροσπουδαστήρια ήταν πενταετής. Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 2621/1998 τα ιεροσπουδαστήρια αναβαθμίστηκαν σε εξαετούς φοίτησης εκπαιδευτήρια ισότιμα προς τα εκκλησιαστικά γυμνάσια/λύκεια. Ωστόσο, και τα δύο ιεροσπουδαστήρια λειτουργούν σε νομικό κενό.
Η συγγραφή των σχολικών βιβλίων ανατίθεται σε εκπαιδευτικό με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και ύστερα από εισήγηση του Συντονιστή Μειονοτικών Σχολείων σύμφωνα με την εξουσιοδότηση του άρθρου 7, παρ. 1.ε'.2 του Νόμου 694/1977. Όσον αφορά στο πρόβλημα που ταλάνιζε δασκάλους και μαθητές, σχετικά με το παρωχημένο περιεχόμενο των τουρκόγλωσσων εγχειριδίων και των μη προσαρμοσμένων ελληνόγλωσσων, αυτό σταδιακά αποκαθίσταται. Τα νέα βιβλία του ελληνόγλωσσου προγράμματος που εκδόθηκαν από το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων» είναι προσαρμοσμένα στις γλωσσικές ανάγκες των μαθητών των μειονοτικών δημοτικών σχολείων, ενώ νέα βιβλία στάλθηκαν από την τουρκική κυβέρνηση και εγκρίθηκαν από την ελληνική για την πλειοψηφία των μαθημάτων του τουρκόγλωσσου προγράμματος.
|