Η ενεργητική μάθησητης ιστορίας ακονίζει το μυαλό.

Ωθεί να σκεφτεί κανείς πάνω σε ζητήματα όπως η χρονολόγηση, η αξιοπιστία μιας πληροφορίας, τα αίτια μιας πράξης ή ενός φαινομένου, ο χρόνος και οι αλλαγές που αυτός φέρνει.

Μου επιτρέπει να μάθω να προσεγγίζω τους ανθρώπους του παρελθόντος μέσα από συστηματική διερεύνηση, ταξινόμηση και αξιολόγηση των πληροφοριών που συγκεντρώνω γι' αυτούς, από την ανάλυσή τους, τη διατύπωση συνεκτικής επιχειρηματολογίας με λογική αλληλουχία, την τεκμηρίωση των ισχυρισμών μου με το συνδυασμό δεδομένων κτλ.

Η ιστορία παύει να είναι το μακρινό παρελθόν με το οποίο δε με συνδέει παρά μια αφήγηση που πρέπει να μάθω απέξω, δηλαδή κάτι που δεν έχει καμία σχέση με μένα. Γίνεται κάτι το χειροπιαστό, μπορώ να αντιληφθώ καλύτερα ότι η κάθε εποχή έχει πολλές όψεις που μπορώ να μελετήσω, και επομένως αντλώ μεγαλύτερο ενδιαφέρον και ευχαρίστηση από αυτή μου τη μελέτη.

Το κέρδος μου είναι ότι μαθαίνω να διακρίνω ανάμεσα στα διαφορετικά είδη τεκμηρίων, ανάμεσα στο γεγονός και τη γνώμη γι' αυτό, μαθαίνω να ελέγχω τους ισχυρισμούς που θεωρούνται αυταπόδεικτοι, κατανοώ πόσο σημαντική είναι η πληροφόρηση.