Δραστηριότητες και αυτενέργεια των παιδιών

Μπορώ επίσης να αναπτύξω συγκεκριμένες δεξιότητες στα παιδιά που θα κεντρίσουν τη φαντασία τους και θα τους είναι χρήσιμες για τη ζωή τους: μαθαίνω να διαβάζω χάρτες, να συσχετίζω γεγονότα που συμβαίνουν ταυτόχρονα σε μεγάλη απόσταση στο γεωγραφικό χώρο, πληροφορούμαι για πολιτισμούς που είναι μακρινοί τόσο στο χρόνο όσο και στο χώρο, για διαφορετικές γλώσσες, θρησκείες και αντιλήψεις, για διαφορετικά πολιτικά συστήματα και τις συνέπειές τους, για κοινωνικές συγκρούσεις και κοινωνικά κινήματα που έλυσαν ζητήματα τα οποία για μας σήμερα είναι αυτονόητα.  

Και άλλες δραστηριότητες ευνοούν την αυτενέργεια των μαθητών και των μαθητριών, τους προκαλούν το ενδιαφέρον για την ιστορία, γιατί τους επιτρέπουν να βλέπουν την άμεση σχέση της με τη ζωή και την κοινότητα στην οποία ζουν. Κλασικό παράδειγμα, η τοπική ιστορία. Οργανώνοντας δραστηριότητες γύρω από την τοπική ιστορία το σχολείο προάγει τη διάσταση του τόπου ως κοινού στοιχείου ανάμεσα στα διαφορετικά τμήματα της κοινότητας. Η τοπική ιστορία μπορεί να λειτουργήσει ως τόπος συνεύρεσης κοινού παρελθόντος, ως ενοποιητικό στοιχείο. Είναι ωστόσο συγχρόνως απαραίτητη η συστηματική ένταξή της στο ευρύτερο πλαίσιο: η μετάβαση από το τοπικό στο εθνικό και το υπερεθνικό ή το διεθνές σχετικοποιεί τις τοπικές διαφορές, επιτρέπει να αναδειχθούν οι ομοιότητες, να μεταφερθούν αλλού οι διαχωριστικές γραμμές. Μια πλούσια σχολική βιβλιοθήκη, δραστηριότητες όπως θεατρικά παιχνίδια ή οργάνωση επισκέψεων συμπληρώνουν τις δυνατότητες. Ή ακόμη, αν δεν υπάρχει βιβλιοθήκη, μια σύνδεση με το Διαδίκτυο, μια προβολή βιντεοσκοπημένης ταινίας, ακόμη και ενός κινηματογραφικού έργου με ιστορικό περιεχόμενο μπορεί να γίνει αφορμή για γόνιμη συζήτηση.