Οι βασικές αρχές της επικοινωνιακής προσέγγισης

1. Η γλωσσική ικανότητα πρέπει να συνδυάζεται με επικοινωνιακή ικανότητα.

2. Απαιτείται εξοικείωση με τις μορφές που παίρνει η γλωσσική επικοινωνία στον κοινωνικό χώρο.

3. Ο μαθητής γίνεται πομπός και δέκτης γλωσσικών μηνυμάτων.

 
1. Για να επικοινωνεί ο μαθητής μέσω της γλώσσας, δεν αρκεί να κατανοεί και να σχηματίζει ορθές γραμματικά προτάσεις ― η γλωσσική ικανότητα πρέπει να συνδυάζεται με επικοινωνιακή ικανότητα, δηλαδή κατάλληλη χρήση του λόγου ανάλογα με την επικοινωνιακή περίσταση (ανάλογα δηλαδή με το ποιος μιλάει ή γράφει, σε ποιον, πού, πότε και γιατί).
2. Ο μαθητής πρέπει να εξοικειωθεί με τις μορφές που παίρνει η γλωσσική επικοινωνία στον κοινωνικό χώρο, άρα είναι απαραίτητα στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος τα αυθεντικά κείμενα όπως κυκλοφορούν στον κοινωνικό χώρο: προφορικοί διάλογοι και συζητήσεις, συνεντεύξεις, επιστολές, δελτία ειδήσεων, άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, λογοτεχνικά κείμενα, διαφημίσεις, συμβόλαια, αγγελίες, οδηγίες χρήσης κτλ. Οπωσδήποτε το κείμενο, από τη στιγμή που γίνεται αντικείμενο διδασκαλίας, χάνει ένα μέρος από την αυθεντικότητα της λειτουργίας του. Δεν είναι δυνατόν να παρατηρήσουμε το λόγο τη στιγμή που παράγεται στον κοινωνικό χώρο ούτε μπορούμε να αναπαραγάγουμε ακριβώς την περίσταση επικοινωνίας, μπορούμε όμως να συνδέσουμε κάθε κείμενο με την περίσταση μέσα στην οποία λειτουργεί (ποιος μιλάει ή γράφει, σε ποιον, πού, πότε και γιατί) και να ευαισθητοποιήσουμε το μαθητή ώστε να κατανοήσει τις επιλογές που έχει κάνει ο πομπός του μηνύματος στο πλαίσιο της συγκεκριμένης περίστασης.
3. Στο γλωσσικό μάθημα ο μαθητής γίνεται πομπός και δέκτης γλωσσικών μηνυμάτων, παραγωγός και αποδέκτης προφορικού και γραπτού λόγου. Το παραδοσιακό σχολικό εγχειρίδιο αντικαθίσταται από διδακτικό υλικό ευέλικτο (π.χ. φακέλους με κείμενα και ασκήσεις), που επιδέχεται προσαρμογές ανάλογα με το μαθητικό κοινό στο οποίο απευθύνεται. Η ύλη επιλέγεται με βάση τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και το γνωστικό επίπεδο των μαθητών. Χρησιμοποιούνται διάφορα είδη δραστηριοτήτων για την επίτευξη των στόχων του γλωσσικού μαθήματος:

  • μίμηση περίστασης επικοινωνίας (για παράδειγμα, «Υποθέστε ότι κάποιος στο σπίτι είναι άρρωστος και πρέπει να πάτε στο φαρμακείο την Κυριακή το πρωί στην Αθήνα, στην περιοχή σας - σε ποια σελίδα στην εφημερίδα θα βρίσκατε την πληροφορία που χρειάζεστε και ποια είναι η πληροφορία αυτή»),


  • παιχνίδια ρόλων (για παράδειγμα, διάλογος ανάμεσα σε πελάτη και υπάλληλο καταστήματος με θέμα την αγορά συγκεκριμένου προϊόντος),


  • γλωσσικά παιχνίδια (σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα, σκραμπλ, αινίγματα κτλ.).
  Η επικοινωνιακή προσέγγιση διαδέχτηκε τη δομική προσέγγιση