Οι βασικές αρχές της επικοινωνιακής προσέγγισης | |
1. Η γλωσσική ικανότητα πρέπει να συνδυάζεται με επικοινωνιακή ικανότητα. 2. Απαιτείται εξοικείωση με τις μορφές που παίρνει η γλωσσική επικοινωνία στον κοινωνικό χώρο. 3. Ο μαθητής γίνεται πομπός και δέκτης γλωσσικών μηνυμάτων.
1. Για να επικοινωνεί ο μαθητής μέσω της γλώσσας, δεν αρκεί να κατανοεί και να σχηματίζει ορθές γραμματικά προτάσεις ― η γλωσσική ικανότητα πρέπει να συνδυάζεται με επικοινωνιακή ικανότητα, δηλαδή κατάλληλη χρήση του λόγου ανάλογα με την επικοινωνιακή περίσταση
![]()
2. Ο μαθητής πρέπει να εξοικειωθεί με τις μορφές που παίρνει η γλωσσική επικοινωνία στον κοινωνικό χώρο, άρα είναι απαραίτητα στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος τα αυθεντικά κείμενα όπως κυκλοφορούν στον κοινωνικό χώρο: προφορικοί διάλογοι και συζητήσεις, συνεντεύξεις, επιστολές, δελτία ειδήσεων, άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, λογοτεχνικά κείμενα, διαφημίσεις, συμβόλαια, αγγελίες, οδηγίες χρήσης κτλ. Οπωσδήποτε το κείμενο, από τη στιγμή που γίνεται αντικείμενο διδασκαλίας, χάνει ένα μέρος από την αυθεντικότητα της λειτουργίας του. Δεν είναι δυνατόν να παρατηρήσουμε το λόγο τη στιγμή που παράγεται στον κοινωνικό χώρο ούτε μπορούμε να αναπαραγάγουμε ακριβώς την περίσταση επικοινωνίας, μπορούμε όμως να συνδέσουμε κάθε κείμενο με την περίσταση μέσα στην οποία λειτουργεί (ποιος μιλάει ή γράφει, σε ποιον, πού, πότε και γιατί) και να ευαισθητοποιήσουμε το μαθητή ώστε να κατανοήσει τις επιλογές που έχει κάνει ο πομπός του μηνύματος στο πλαίσιο της συγκεκριμένης περίστασης.
3. Στο γλωσσικό μάθημα ο μαθητής γίνεται πομπός και δέκτης γλωσσικών μηνυμάτων, παραγωγός και αποδέκτης προφορικού και γραπτού λόγου
![]()
|
|
Η επικοινωνιακή προσέγγιση διαδέχτηκε τη δομική προσέγγιση |