Και άλλες απειλές

Το ένα ή το άλλο είδος γνώσης μπορούν να απειλήσουν
  • την ταξική,
  • την εθνοτική,
  • τη φυλετική ταυτότητα.

Oλόκληρη η ερευνητική εργασία του ειδικού της διγλωσσίας Jim Cummins αναφέρεται σ' αυτό το θέμα. Το αναλυτικό πρόγραμμα του αμερικάνικου σχολείου μεταφέρει, κατά τον Cummins, στους μαθητές των πολλών μειονοτήτων των HΠA το μήνυμα πως
  • η γλώσσα,
  • ο πολιτισμός και
  • η προηγούμενη εμπειρία τους
(δηλαδή το σύνολο της ταυτότητάς τους) δεν έχουν θέση μέσα στο σχολείο και κατ' επέκταση μέσα στην κοινωνία. Για να γίνουν αποδεκτοί στην κοινωνία της πλειοψηφίας που αντιπροσωπεύει το σχολείο, οι μαθητές πρέπει να είναι βουβοί και αόρατοι, ο πολιτισμός και η γλώσσα τους να αφήνονται στο σπίτι. «Αυτό το μέρος κάνει την ψυχή μου να πονά», φέρεται να λέει ένας μικρός μαθητής σε πολυπολιτισμικό σχολείο της Καλιφόρνιας. Η άλλη εκδοχή του ίδιου φαινομένου απειλής της εθνοτικής ταυτότητας είναι το παράδειγμα αφροαμερικανών μαθητών που αριστεύουν στο σχολείο, γίνονται όμως, εξαιτίας της καλής επίδοσης, αντικείμενο κριτικής από τους φίλους τους σαν «προδότες» που εγκαταλείπουν την κληρονομιά και απεμπολούν την ταυτότητά τους προς όφελος των λευκών. Η επιτυχία στο σχολείο εμφανίζεται σαν συμμαχία με την κυρίαρχη ομάδα καταπίεσης
Κάποιες διαστάσεις της εκπαίδευσης