Ορισμοί

H διαθεματική προσέγγιση της μετανάστευσης με τη διδακτική μέθοδο που παρουσιάστηκε παραπάνω αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σχεδίου εργασίας (project), για το οποίο υπάρχουν διάφοροι ορισμοί:

Σύμφωνα με τον Frey, το σχέδιο εργασίας αποτελεί έναν τρόπο ομαδικής διδασκαλίας που το περιεχόμενό της σχεδιάζεται, διαμορφώνεται και υλοποιείται με τη συνεργασία όλων.
Ο Χρυσαφίδης ταυτίζει τη μέθοδο αυτή με τη βιωματική-επικοινωνιακή διδασκαλία, δηλαδή «ένα πλέγμα διδακτικών διαδικασιών που έχουν ως αφόρμηση βιωματικές καταστάσεις. Είναι δηλαδή ανάγκες, προβλήματα και απορίες του παιδιού, που πηγάζουν από την καθημερινή ζωή καθώς και από τις εμπειρίες και τις ανησυχίες που του δημιουργούνται μέσα στον κοινωνικό περίγυρο όπου ζει και ενσωματώνεται».

Το σχέδιο εργασίας ως διδακτική μέθοδος έχει ως αφετηρία το κίνημα προοδευτικής αγωγής των αρχών του 20ού αιώνα. Ξανάρχεται όμως στο εκπαιδευτικό προσκήνιο, κυρίως από τα τέλη της δεκαετίας του '60 και ύστερα, μια εναλλακτική πρόταση απέναντι στην παραδοσιακή διδασκαλία.

Το σχέδιο εργασίας «θεωρήθηκε κύριο μέσο προώθησης της μάθησης μέσα από μορφές διερεύνησης και προβλήθηκε για τη στενή σχέση με την πράξη και τον κοινωνικό προβληματισμό» (ΚΕΜΕΤΕ, Σχολείο χωρίς σύνορα, Βιβλίο για τον Εκπαιδευτικό, Αθήνα, 2000, σ. 55). Τα σχέδια εργασίας ή projects, αποτελούν τη βασική διδακτική μεθοδολογία για τη διαθεματική προσέγγισητης γνώσης, που τα τελευταία χρόνια εφαρμόζεται ευρέως και στη χώρα μας.