Έρευνα και μελέτη

Η διαθεματική προσέγγιση στηρίχτηκε σε δύο τύπων έρευνα και μελέτη:
έντυπο υλικό για το θέμα της μετανάστευσης, που έγινε αντικείμενο συλλογικής ανάλυσης και προβληματισμού στην τάξη και κινητοποίησε τα παιδιά να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες από «πρώτο χέρι», καταλήγοντας έτσι στο σχεδιασμό
συνεντεύξεις και τα ερωτηματολόγια και αφορούσε στα εξής δύο θέματα:

 
Η πρώτη ομάδα χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις ερεύνησε τις απόψεις των ίδιων μεταναστών για τη ζωή στην Ελλάδα, τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τις λύσεις που προτείνουν. Στα ερωτηματολόγια απάντησαν τριάντα μετανάστες από διαφορετικές χώρες, ενώ με τους οκτώ από αυτούς έγιναν και συνεντεύξεις. Η γνωριμία με τους περισσότερους μετανάστες έγινε με τη βοήθεια των γονιών. Όλοι οι μετανάστες που συμμετείχαν στην έρευνα μιλούσαν, λιγότερο ή περισσότερο ελληνικά. Απαντούσαν προφορικά στις ερωτήσεις των μαθητών που αμέσως μετέφεραν γραπτά στα ερωτηματολόγια. Κάποιους μετανάστες που είχαν δυσκολίες να καταλάβουν και να μιλήσουν ελληνικά, βοήθησαν, μεταφράζοντας στις γλώσσες τους άλλοι μετανάστες απ' την ίδια χώρα που είχαν καλύτερη γνώση των ελληνικών. Στο στάδιο αυτό πολύτιμη ήταν και η βοήθεια των αλλόγλωσσων μαθητών της τάξης οι οποίοι, όπου αυτό ήταν δυνατόν, λειτούργησαν και ως μεταφραστές.

Τα θέματα που αποφάσισαν να ερευνήσουν ο δάσκαλος και οι μαθητές αποτελούν τους δυο βασικότερους άξονες για να αποκτήσουν μια καλύτερη εικόνα για τους οικονομικούς μετανάστες και τη μετανάστευση. Σίγουρα, αν οι συνθήκες το επέτρεπαν, θα υπήρχαν και άλλα θέματα που θα μπορούσαν να ερευνηθούν στο πλαίσιο ενός σχεδίου εργασίας για τη μετανάστευση, όπως για παράδειγμα οι απόψεις τόσο των διαφόρων κρατικών φορέων (Νομαρχία, Δήμος, Αστυνομία, ΟΑΕΔ), όσο και των διάφορων μη κυβερνητικών οργανώσεων που δουλεύουν με τους μετανάστες. Όμως, τα πρακτικά προβλήματα που αναφέρει ο δάσκαλος - διαθέσιμος χρόνος, δυσκολία μετακινήσεων - ήταν προφανώς κάποιες παράμετροι που οριοθέτησαν την έρευνα στα δύο βασικότερα θέματα.

Η δεύτερη ομάδα ερεύνησε τις απόψεις των Ελλήνων κατοίκων της περιοχής σχετικά με τους μετανάστες. Και η ομάδα αυτή δούλεψε με ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις. Τα ερωτηματολόγια απάντησαν 48 γείτονες του σχολείου που στην πλειοψηφία τους ήταν γονείς των μαθητών, καθώς και ιδιοκτήτες και υπάλληλοι των γύρω καταστημάτων. Οι 12 από αυτούς έδωσαν και συνέντευξη. Τόσο στις συνεντεύξεις όσο και στα ερωτηματολόγια υπήρξαν πολλές διαφορετικές απόψεις και στάσεις γύρω από τους μετανάστες, που η ανάλυσή τους στην τάξη βοήθησε για την ανάπτυξη ενός ουσιαστικού διαλόγου από τους μαθητές.

Τα θέματα που αποφάσισαν να ερευνήσουν ο δάσκαλος και οι μαθητές αποτελούν τους δυο βασικότερους άξονες για να αποκτήσουν μια καλύτερη εικόνα για τους οικονομικούς μετανάστες και τη μετανάστευση. Σίγουρα, αν οι συνθήκες το επέτρεπαν, θα υπήρχαν και άλλα θέματα που θα μπορούσαν να ερευνηθούν στο πλαίσιο ενός σχεδίου εργασίας για τη μετανάστευση, όπως για παράδειγμα οι απόψεις τόσο των διαφόρων κρατικών φορέων (Νομαρχία, Δήμος, Αστυνομία, ΟΑΕΔ), όσο και των διάφορων μη κυβερνητικών οργανώσεων που δουλεύουν με τους μετανάστες. Όμως, τα πρακτικά προβλήματα που αναφέρει ο δάσκαλος– διαθέσιμος χρόνος, δυσκολία μετακινήσεων - ήταν προφανώς κάποιες παράμετροι που οριοθέτησαν την έρευνα στα δύο βασικότερα θέματα.