Η παρουσίαση του προγράμματος έγινε από τους μαθητές
των ομάδων, δίνοντάς τους για άλλη μια φορά τη δυνατότητα να συνεργαστούν
και να οργανώσουν τη δουλειά τους. Η παρουσίαση έγινε στο τέλος της
σχολικής χρονιάς προς τους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου, τους δασκάλους,
τους γονείς αλλά και όσους με τον έναν ή τον άλλον τρόπο είχαν συμμετάσχει
στο πρόγραμμά μας. Στείλαμε προσκλήσεις στους ανθρώπους από τους οποίους
πήραμε συνέντευξη, σε διάφορους φορείς που ασχολούνται με τους μετανάστες
και φυσικά στους ίδιους τους μετανάστες.
Η ανταπόκριση των προσκεκλημένων ήταν μεγάλη. Δάσκαλοι και μαθητές των
άλλων τάξεων, γονείς, εκπρόσωποι φορέων, αλλά και πολλοί κάτοικοι της
γειτονιάς γέμισαν την αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου προωθώντας μέσα
από μια ατμόσφαιρα επικοινωνίας, οικειότητας και ανταλλαγής «τη σύνδεση
του σχολείου με τον έξω κόσμο, το άνοιγμα του σχολείου στη ζωή, την
ισχυροποίηση της αλληλεπίδρασης σχολείου και κοινότητας» (Γεωργόπουλος
Α. & Τσαλίκη Ε., Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αρχές - Φιλοσοφία -
Μεθοδολογία - Παιχνίδια και Ασκήσεις, Gutenberg, Αθήνα, 1993, σ. 20)
Η συμμετοχή των μεταναστών γονιών στην εκδήλωση και η όλη προηγούμενη συνεργασία τους με το σχέδιο εργασίας για τη μετανάστευση «έσπασε τον πάγο» που συχνά δημιουργείται ανάμεσα στο σχολείο και στους αλλόγλωσσους γονείς.
Κάθε ομάδα παρουσίασε τα συμπεράσματά της, έγινε συζήτηση, ενώ στο χώρο
λειτούργησε έκθεση με φωτογραφίες και ζωγραφιές που είχαν δημιουργηθεί
με αφορμή το πρόγραμμα. Μετά το τέλος της συζήτησης οι μαθητές παρουσίασαν
ένα θεατρικό δρώμενο που έγραψαν και σκηνοθέτησαν οι ίδιοι και αφορούσε
στη ζωή των οικονομικών μεταναστών στη χώρα μας.
Η προσπάθεια εμπλοκής των αλλοδαπών γονιών στο πρόγραμμα και η συμμετοχή
τους στην τελική εκδήλωση αποσκοπούσαν από την αρχή στην καλλιέργεια
ενός κλίματος εμπιστοσύνης, ανταλλαγής και διαλόγου, που θα προωθούσε
την επικοινωνία των αλλόγλωσσων γονιών τόσο με τους άλλους γονείς όσο
και με το προσωπικό του σχολείου.
Το σχέδιο εργασίας για τη μετανάστευση κατέκτησε το βασικότερο από τους
στόχους του: τη γνωριμία με τους μετανάστες και τους πολιτισμούς τους
όχι μέσα από μια επιφανειακή, φολκλορικού τύπου, προσέγγιση, αλλά μέσα
από συνθήκες ουσιαστικής επικοινωνίας, ισοτιμίας και αμοιβαιότητας.
Η βραδιά έκλεισε με ένα μικρό γλέντι γεμάτο μουσική, φαγητά και χορούς τόσο από την Ελλάδα, όσο και από τις χώρες των μεταναστών.
|