Αξιολόγηση

Ξαναγυρνώντας, λίγες μέρες μετά την παρουσίαση της δουλειάς μας, στο σχέδιο εργασίας για τη μετανάστευση απομένει η τελευταία φάση, αυτή της αξιολόγησης. Στη φάση αυτή γίνεται ένας αναλυτικός, ολοκληρωμένος απολογισμός της δουλειάς και μια εκτίμηση των στοιχείων εκείνων που επηρέασαν τους μαθητές τόσο μαθησιακά και συναισθηματικά, όσο και σε επίπεδο σχέσεων και στάσεων ζωής.
Σκοπός της τελευταίας αυτής συζήτησης ήταν να γίνει από' όλους μας μια συνολική αξιολόγηση της γνώσης και της εμπειρίας που κατακτήθηκε από την υλοποίηση του προγράμματος. Οι καινούριοι γνωστικοί τομείς, η διαφορετική διδακτική προσέγγιση, τα συναισθήματα και η επικοινωνία που αναπτύχθηκαν ήταν τα βασικότερα από τα θέματα που συζητήθηκαν στην αξιολόγηση.

Γενικώς οι μαθητές μίλησαν θετικά για το πρόγραμμα και συμφώνησαν ότι όλα όσα είδαν, άκουσαν και έμαθαν μέσα από αυτό επηρέασαν τις προηγούμενες απόψεις και στάσεις τους για τους μετανάστες.
Κοινή ήταν επίσης η άποψη ότι σταδιακά βελτιώθηκαν σημαντικά οι διαπροσωπικές τους σχέσεις και το επίπεδο της συνεργασίας και ξεπεράστηκαν γρήγορα οι διαφωνίες και αντιθέσεις που είχαν παρουσιαστεί στην αρχή του προγράμματος ανάμεσα στα μέλη των ομάδων.

Μίλησαν ακόμη για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν μέχρις ότου προσαρμοστούν σε αυτό τον καινούριο τρόπο δουλειάς που, όπως χαρακτηριστικά είπαν: «Δεν μάθαινες απέξω τι λέει το βιβλίο, αλλά ήταν σαν να έγραφες εσύ ένα βιβλίο».
Αυτό που συγκράτησαν ήταν η χαρά που δίνει η κατάκτηση της γνώσης όταν αυτή γίνεται ένα «παιχνιδομάθημα».
Είχαν πολύ ενδιαφέρον όλα όσα ακούστηκαν σε αυτή την τελευταία κουβέντα για το πρόγραμμα, λίγες μέρες πριν από τη λήξη μιας ακόμη σχολικής χρονιάς. Αν πρέπει να επιλέξουμε μόνο μια «ατάκα» που να μεταφέρει την άποψη του συνόλου των μαθητών για τη διδακτική προσέγγιση που χρησιμοποιήσαμε θα διαλέξουμε εκείνη του Γιάννη.

Ο Γιάννης, αλλάζοντας το σύνθημα που συναντήσαμε σε ένα φυλλάδιο για τους μετανάστες - «Οι μετανάστες δεν είναι πρόβλημα. Έχουν προβλήματα!», στην ερώτησή μας αν τελικά προτιμά να δουλεύει με τον παραδοσιακό τρόπο των μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος ή με τη διαθεματική προσέγγιση και τα σχέδια εργασίας, απάντησε: «Τα μαθήματα δεν είναι πρόβλημα! Έχουν πρόβλημα!».