Το κέρδος των παιδιών μέσα από ένα σχέδιο εργασίας

Η συνάντηση με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση
Η σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία είναι ακριβώς και το πεδίο όπου τα σχέδια εργασίας συναντώνται με τη διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαίδευση. Μια διάσταση που υπηρετεί την ουσιαστική και ισότιμη επικοινωνία και καμιά σχέση δεν έχει με επιφανειακές, φολκλορικές προσεγγίσεις που, καθιστώντας το «διαφορετικό» γραφικό, τελικώς το απομονώνουν. Η επιφανειακή αυτή προσέγγιση είναι μια συνηθισμένη παγίδα σε πολλά προγράμματα που ασχολούνται με τους «άλλους» πολιτισμούς. Προγράμματα που εξαντλούνται στη μουσική, το φαγητό ή την ενδυμασία στις διάφορες χώρες του κόσμου, αφήνοντας αναξιοποίητο τον πλούτο ομοιοτήτων και διαφορών που συνυπάρχουν ανάμεσα στους ανθρώπους ακόμη και της ίδιας χώρας.

  • Όλα τα παιδιά της Αφρικής είτε πεινάνε είτε χοροπηδούν φορώντας φούστες από χόρτο
  • .
  • Όλα τα παιδιά της Κίνας φοράνε το γνωστό κινέζικο καπέλο και απολαμβάνουν το ρύζι με τα ξυλάκια τους.

Αυτές οι εικόνες όχι μόνο δεν υπηρετούν τους στόχους της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, αλλά αντιθέτως καθίστανται πολλαπλώς επικίνδυνες. Τελικά, το μόνο που επιτυγχάνουν είναι να αναπαράγουν τις στερεοτυπικές εικόνες για το «άλλο» και το «διαφορετικό», καθιστώντας το ακόμα περισσότερο εξωτικό, γραφικό και ξένο. Η αντιμετώπιση του διαφορετικού με έναν τέτοιο τρόπο όχι μόνο δε βοηθά τα παιδιά να προσεγγίσουν ισότιμα τη διαφορετικότητα και να γνωρίσουν τον πλούτο των εκφάνσεών της, αλλά αντίθετα τα οδηγεί στο να θεωρούν κάθε πολιτισμό πέρα από το δικό τους αξιολογικά κατώτερο και προβληματικό.

Το σχέδιο εργασίας για τους οικονομικούς μετανάστες και τη μετανάστευση που παρουσιάστηκε παραπάνω όχι μόνο δεν έπεσε σε μια τέτοια παγίδα, αλλά αντίθετα μέσα από τη βιωματική επικοινωνία που δημιούργησε ανάμεσα στους μαθητές και τους μετανάστες προώθησε την αλληλογνωριμία, την ανταλλαγή και την αμοιβαιότητα. Αυτές είναι και οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ευαισθητοποίηση των μαθητών στο δρόμο της ισότιμης αποδοχής και της κατάργησης των διακρίσεων. Τα σχέδια εργασίας με διαπολιτισμική διάσταση είναι ένας από τους καταλληλότερους οδηγούς για να τον ανακαλύψουμε.