Ο ρόλος των κατασκευών στην απελευθέρωση της δημιουργικότητας (3)

Μέσα από τέτοιες δραστηριότητες δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να δράσουν συλλογικά και να μάθουν να μοιράζουν ρόλους. Να γίνουν υπεύθυνοι, να μάθουν να συνεργάζονται και να συντονίζουν οι ίδιοι τις εργασίες τους. Έχουν απαιτήσεις ο ένας από τον άλλο, επιβραβεύονται μεταξύ τους: «Πώς βάφεις έτσι τη θάλασσα, πρόσεχε θα τη χαλάσεις!», «Βοήθησέ με να φτιάξω τα λουλούδια στο πάρκο», «Τι ωραία που έβαψες τη ρόδα!». Η επικοινωνία γίνεται καλύτερη, ο λόγος μπορεί να παράγεται δυναμικά μέσα από το παιχνίδι όχι μόνο κατά τη διάρκεια της κατασκευής αλλά και πολύ αργότερα, η απαίτηση για σωστή ορθογραφία στις επιγραφές μπορεί να γίνει συλλογική δραστηριότητα.  

Τα λάθη είναι αποδεκτά, αφού γίνονται από όλους και συνήθως διορθώνονται συλλογικά. Οι ερωτήσεις έχουν ως αποδέκτη το δάσκαλο όταν κανείς άλλος δεν κατέχει τη γνώση. Το πιο σημαντικό είναι πως μέσα από τέτοιες δραστηριότητες δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να μάθουν να συνεργάζονται και όχι να ανταγωνίζονται, φαινόμενο δυστυχώς πολύ συχνό στο χώρο του σχολείου. Από το σπίτι μου θα καταλήξουμε στην πόλη μας. Είναι αλήθεια πως όταν μια τέτοια δραστηριότητα ολοκληρωθεί έχει συμβάλει ουσιαστικά και στη δημιουργία θετικότερης σχέσης μεταξύ των παιδιών στο χώρο του σχολείου.  

Επιπλέον, μέσα από τις κατασκευές και τις δημιουργικές δραστηριότητες δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να εξερευνήσουν και να δημιουργήσουν, να διαφωνήσουν, να συζητήσουν, να προτείνουν, να πειραματιστούν, να κάνουν λάθη, να δοκιμάσουν καινούριες ιδέες που τους προκύπτουν στην πορεία. Το αποτέλεσμα μιας τέτοιας προσπάθειας είναι συχνά πέρα από κάθε προσδοκία. Η πρωτοβουλία, η φαντασία, η εφευρετικότητα των παιδιών μπορεί να δημιουργήσει καταπληκτικά αποτελέσματα, που συχνά ξεπερνούν και τους πιο υψηλούς στόχους του δασκάλου. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τού δίνεται η δυνατότητα να αναγνωρίσει και ο ίδιος νέες δεξιότητες των μαθητών που δεν είχε φανταστεί καθόλου. Μπορεί να δει συχνά να τον ξεπερνούν τα παιδιά και να δίνουν λύση στα προβλήματα της κατασκευής που ο ίδιος δεν είχε βρει. Έτσι, μπορεί να αντιληφθεί τελικά πως παράγεται μια συλλογική δυναμική στο χώρο όπου κι ο ίδιος εργάζεται η οποία έχει τη δυνατότητα να τον ανατρέψει, να τον απογειώσει και να τον ικανοποιήσει. Θα δοθεί λοιπόν και στον ίδιο η ευκαιρία να αντιμετωπίσει, με τη σειρά του, την ανασφάλεια, τις φοβίες και τα στερεότυπα που έχει ως προϊόν μιας προηγούμενης εκπαίδευσης η οποία αναστέλλει και δεν απελευθερώνει τις δημιουργικές δυνάμεις του ανθρώπου.