Στο δεύτερο παράδειγμα

Εάν στο πρώτο μας παράδειγμα το πρόβλημα είναι το σχολείο, τα ανεπαρκή προγράμματα γλωσσικής διδασκαλίας και οι μη ενημερωμένοι δάσκαλοι, στο δεύτερο παράδειγμά μας τα πράγματα είναι πιο σύνθετα, καθώς η μαθήτριά μας είναι μέλος μειονότητας, πολύγλωσση η ίδια, με γονείς που δεν μπορούν να τη βοηθήσουν στην εργασία της στο σπίτι. Έχει, λοιπόν, η φιλόλογος της τάξης να αντιμετωπίσει μια κατάσταση εξαιρετικά δύσκολη, περίπλοκη, αλλά ακριβώς γι' αυτό πολύ προκλητική. Εκτός από αλλαγή προγράμματος (με την παροχή και συστηματική διδασκαλία συγκεκριμένων κειμενικών ειδών), εδώ χρειάζεται και ένας πολύ προσεκτικός σχεδιασμός παροχής κινήτρων και ανεύρεσης ενδιαφέροντος, προκειμένου η μαθήτριά μας να γράψει σωστά και επιτυχημένα σε ένα γλωσσικό κώδικα στον οποίο δεν αισθάνεται ασφαλής και με τον οποίο δεν έχει συναισθηματική σχέση, τα ελληνικά.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως μόλις βρέθηκε το κίνητρο για μiα επικοινωνία σε γλώσσα σχεδόν άγνωστη και δύσκολη, η ξένη με όλους τους άλλους γλωσσικούς κώδικες καθηγήτρια μπόρεσε να βοηθήσει τη μαθήτριά μας να γράψει πιο ολοκληρωμένα, σε ένα κειμενικό είδος που την ενδιέφερε και για λόγους που είχαν άμεση προτεραιότητα για την ίδια.

Μια τέτοιου είδους προσέγγιση αντιμετωπίζει τους μαθητές με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που συνηθίζεται στην εκπαίδευση: όχι μόνο ως παθητικούς καταναλωτές κειμένων αλλά ταυτοχρόνως ως παραγωγούς νοήματος και των αντίστοιχων μέσων που παράγουν το νόημα αυτό . Ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζονται τα προγράμματα διδασκαλίας για το γλωσσικό μάθημα καθρεφτίζει πολλές αντιλήψεις και απόψεις για την κοινωνία και τις κοινωνικές αλλαγές, την κουλτούρα, τον πολίτη που θέλουμε να διαμορφώσουμε μέσα από το σχολείο . Εάν για ολόκληρο τον ελληνικό πληθυσμό ο ανασχεδιασμός των γλωσσικών προγραμμάτων είναι επιβεβλημένος, για τις μειονότητες είναι κάτι παραπάνω από αυτό: είναι δημοκρατική ανάγκη και άμεσο πολιτικό καθήκον, προκειμένου να έχουν όλοι οι έλληνες πολίτες την πολυπόθητη ισονομία που ορίζει με σαφήνεια και αυστηρότητα το ελληνικό σύνταγμα.