Πώς όμως είναι δυνατό να κατανοήσει ο εκπαιδευτικός ένα κοινωνικό πλαίσιο που του φαίνεται τόσο διαφορετικό και μακρινό; Ποια εργαλεία θα τον βοηθήσουν ώστε να κατανοήσει τις διαφορές αλλά και τις ομοιότητες με τους μαθητές του και να τις αξιοποιήσει προς όφελος της διδακτικής διαδικασίας;
Γίνεται πολύ συχνά λόγος στον εκπαιδευτικό χώρο για την ανάγκη εξοικείωσης του εκπαιδευτικού με την έρευνα δράσης, η οποία μπορεί να αποτελέσει το κλειδί για την κατανόηση του κοινωνικού και εκπαιδευτικού πλαισίου και την προσαρμογή της διδασκαλίας στο πλαίσιο αυτό. Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η έρευνα δράσης...
...«είναι η έρευνα που γίνεται από συγκεκριμένους ανθρώπους στην ίδια τους τη δουλειά, για να βοηθηθούν ώστε να βελτιώσουν αυτό που κάνουν, συμπεριλαμβανομένου και του πώς εργάζονται με και για τους άλλους. Η έρευνα δράσης είναι η έρευνα που αντιμετωπίζει τους ανθρώπους ως αυτόνομους, υπεύθυνους συντελεστές (agents), που συμμετέχουν ενεργά στο να φτιάξουν τις δικές τους ιστορίες και συνθήκες ζωής, όπως και ικανούς να γίνουν πιο αποτελεσματικοί στο να φτιάχνουν ιστορίες και συνθήκες ζωής. [.] Δεν αντιμετωπίζει τους ανθρώπους ως αντικείμενα για έρευνα, αλλά τους ενθαρρύνει να δουλεύουν μαζί, ως υποκείμενα που έχουν συνείδηση και ως συντελεστές (agents) της αλλαγής και της βελτίωσης». (Κemmis S. & McTaggart R. 1993)
Η διαδικασία αυτή μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα χρήσιμη για τον εκπαιδευτικό στην εποχή μας, όπου διάφορα τμήματα της κοινωνίας βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο. Στις περιπτώσεις αυτές αυξάνονται και οι δυσκολίες κατανόησης του πλαισίου και, αντίστοιχα, οι δυσκολίες αποτελεσματικής παρέμβασης στο πλαίσιο αυτό. |