Η αλλαγή της μεθόδου διδασκαλίας όντως δημιουργεί προβλήματα στους άλλους συναδέλφους, γιατί πραγματικά, σε σύγκριση με τη μετωπική διδασκαλία που κρατά την τάξη σε «άκρα του τάφου σιωπή...», στη διδασκαλία σε ομάδες η τάξη, από «νεκροταφείο κοιμισμένων μαθητών», γίνεται δημιουργικό εργαστήριο ζωντανών εφήβων που συνομιλούν μεταξύ τους, σηκώνονται από τα θρανία τους, συμβουλεύονται τα βιβλία αναφοράς της τάξης. Τα θρανία πρέπει να τοποθετούνται κάθε φορά που γίνεται το μάθημα με τη φιλόλογο αυτή σε τετράγωνη διάταξη, ώστε να μπορούν οι μαθητές πραγματικά να συνεργάζονται και να συνομιλούν. Την επόμενη ώρα πρέπει να αλλάξουν ξανά, ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες της μετωπικής διδασκαλίας. Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα το οποίο η νεοφερμένη Μυρσίνη δημιουργεί στο σχολείο της είναι ότι επιχειρεί να αλλάξει πράγματα σε έναν παγιωμένο θεσμό. Και οι αλλαγές προκαλούν μία φυσιολογική αντίσταση σ' αυτές. Είναι το γνωστό φαινόμενο που αναφέρεται στη βιβλιογραφία ως «αντίσταση του εκπαιδευτικού μηχανισμού στις μεταρρυθμίσεις».
Aυτός όμως που πραγματικά ανθίσταται στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις δεν είναι τόσο ο εκπαιδευτικός, όσο ο ίδιος ο θεσμός του σχολείου, με τους οικονομικούς, πολιτικούς και πολιτισμικούς του προσδιορισμούς και περιορισμούς. Eίναι τα πλαίσια και τα περιθώρια του σχολείου τα οποία πρέπει να διευρυνθούν, προκειμένου να πραγματοποιηθούν κάποιες μεταρρυθμίσεις, εκτός και αν αναφερόμαστε σε διοικητικού τύπου αλλαγές, οι οποίες πραγματοποιούνται αυτομάτως.
Στο παράδειγμά μας η Μυρσίνη έχει τα εξής εφόδια: είναι νέα στο θεσμό, εργατική και καλή εκπαιδευτικός, ανοικτή στις αλλαγές και έχει στα χέρια της καλά αποτελέσματα. Με τον τρόπο αυτό οι συμμαχίες της με τους άλλους συναδέλφους και το διευθυντή είναι λιγότερο επώδυνες από ό,τι σε άλλες περιπτώσεις. Η βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών λειτούργησε ως καταλύτης τόσο για τους άλλους εκπαιδευτικούς όσο και για το διευθυντή, γεγονός που αποδεικνύει ακόμη μία φορά ότι οι πραγματικές αλλαγές συμβαίνουν όταν οι άνθρωποι πειστούν για τα ευεργετικά αποτελέσματά τους. |