Παράδειγμα εμψύχωσης μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση


 

Τροφές

Αυτή η θεματική ενότητα απευθύνεται σε παιδιά μεγάλων τάξεων (Ε', Στ' δημοτικού). Την επιλέξαμε διότι είναι ένα θέμα οικείο για κάθε παιδί, αφορά το προσωπικό του βίωμα και συνδέεται με τις πολιτισμικές και κοινωνικές παραμέτρους διαβίωσης.

Δουλεύοντας αυτή τη θεματική ενότητα ο εκπαιδευτικός έχει την δυνατότητα να ασχοληθεί με θέματα που άπτονται των μαθημάτων της Γλώσσας, της Γεωγραφίας, της Φυσικής, της Ιστορίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, και των Εικαστικών

Μέσα από το σχεδιασμό της η εμψύχωση στοχεύει στο

να μάθουν οι μαθητές και οι μαθήτριες πώς η τροφή διαφοροποιείται ανάλογα με τον τόπο (εδώ και αλλού, στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο κόσμο), τον πολιτισμό, το χρόνο (άλλοτε και τώρα) και τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Δηλαδή, η τροφή αποτελεί ένα έναυσμα ούτως ώστε τα παιδιά να μάθουν όχι μόνο πώς τρώμε, τι τρώμε, γιατί τρώμε, αλλά και πώς όλα αυτά σχετίζονται με την ιστορία και τον πολιτισμό. Επίσης, να δουλέψει τη γλώσσα χρησιμοποιώντας διάφορες μορφές έντυπου λόγου (εξωσχολικά βιβλία, τραγούδια, συνταγές, σχολική εφημερίδα).

Με ποια μέσα και με ποιους τρόπους;

Δουλεύοντας με θεματικές ενότητες ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί πολλαπλά εποπτικά μέσα και ενισχύει το κομμάτι εμψύχωσης στην τάξη, χρησιμοποιώντας διάφορες παιδαγωγικές τεχνικές (έρευνα και καταγραφή, μουσική, ζωγραφική, θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδια, δραματοποίηση).

Ας δούμε αναλυτικά παρακάτω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα το οποίο βασίζεται στα εξής βιβλία :

«Να' χαμε και τι να' χαμε»,

« Τι ωραία που μυρίζει»,

ΣΤ΄ τάξη: «Ταξίδια με λόγια», 1ο τεύχος,

«Στο παζάρι»,

«Το παζάρι κι ο κόσμος του»,

«Οι εμπορικοί δρόμοι»,

«Γλωσσικές και προφορικές δραστηριότητες» Βιβλίο Β-Στ΄ τάξη, βιβλίο μαθητή και δασκάλου,

«Τα προϊόντα στην αγορά»,

«Μ' ένα λεωφορείο όλοι τριγυρνάμε μέσα στην πόλη»,

Η δουλειά στην πράξη