Οι Εποχές


 

Οι εποχές

Αυτή η θεματική ενότητα έχει σχεδιασθεί για παιδιά μικρών τάξεων (Α΄ και Β΄ τάξης δημοτικού). Γιατί να διαλέξει κανείς να δουλέψει με το θέμα των εποχών, ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού; Διότι τα παιδιά φτάνοντας στο σχολείο κουβαλούν ήδη τις προσωπικές τους αντιλήψεις και τη βιωματική τους σχέση με τη φύση και τις εποχές, δηλαδή με το χρόνο και τις εναλλαγές.

Στόχος

Μέσα από το σχεδιασμό της εμψύχωσης οι εκπαιδευτικοί παίρνουν ως βάση, ως σημείο εκκίνησης κάτι οικείο και δεδομένο για τα παιδιά και το μετατρέπουν σε αντικείμενο σχολικής διαπραγμάτευσης. Με άλλα λόγια, μέσα από αυτό το θέμα γίνεται με ομαλό τρόπο η μετάβαση από τον προσωπικό κόσμο στον κόσμο του σχολείου. Eπίσης, το θέμα αυτό προσφέρεται για μικρά σχολεία, απομονωμένα σε αγροτικές περιοχές όπου η σχέση με τη φύση αποτελεί ένα βασικό συστατικό της ζωής των παιδιών. Xρησιμοποιώντας τη σχέση αυτή ως κίνητρο, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επεξεργαστούν με τα παιδιά διάφορους γνωστικούς στόχους του προγράμματος.

Η βάση αυτής της εμψύχωσης

Tο θέμα προσφέρεται επίσης και για παιδιά των οποίων η μητρική γλώσσα δεν είναι η ελληνική, διότι επιτρέπει εύκολα τη δημιουργία ενός επικοινωνιακού πλαισίου, αφού βασίζεται κυρίως στη διαδρομή ανάμεσα στην άμεση παρατήρηση (παρατηρώ τη φύση και τις αλλαγές της) και στη γνωστική επεξεργασία (μαθαίνω τις λέξεις που ανταποκρίνονται σε αυτά που βλέπω και φτιάχνω τις). συνδέσεις

Ας δούμε αναλυτικά παρακάτω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα το οποίο βασίζεται στα εξής βιβλία:

Β΄τάξη:«Μια μέρα στο δάσος», 1ο βιβλίο
Β΄τάξη: « Ο Θωμάς φεύγει», 2ο βιβλίο
Α΄τάξη: « Καλό ταξίδι», 4ο βιβλίο
«Μια μέρα δρόμος»
«Τα προϊόντα στην αγορά»
Γλωσσικές και προφορικές δραστηριότητες για την Α΄και Β΄τάξη δημοτικού, βιβλίο δασκάλου και μαθητή

Οδηγίες για την Α΄τάξη, βιβλίο δασκάλου
Οδηγίες για τη Β΄τάξη, βιβλίο δασκάλου
Κασέτες 1, 2
Καρτέλες (παιδιά και ρούχα)
Το δέντρο, Eκδόσεις Δεληθανάση

Η δουλειά στην πράξη