Η πολυπλοκότητα που προτείνουμε στην προσέγγιση της διδασκαλίας εξυπηρετείται και περιγράφεται καλύτερα από τις αρχές της Αόρατης Παιδαγωγικής, ενώ η αξιολόγηση από αυτές της Ορατής. Εξυπονοείται, βέβαια, ότι η διάκριση αυτή δεν είναι στεγανή και άκαμπτη, αλλά διαφοροποιείται σε σχέση με το επίπεδο και την ωριμότητα της τάξης, το βαθμό γνωριμίας του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του κ.ο.κ.
Η εκπαίδευση είναι ένα από τα σπουδαιότερα πεδία πολιτιστικής παραγωγής και ανα-παραγωγής. Τα προγράμματα διδασκαλίας οραματίζονται ενός τύπου κοινωνικό υποκείμενο για το μέλλον. Ακόμα περισσότερο, τα κείμενα των προγραμμάτων διδασκαλίας είναι κοινωνικά προϊόντα που επιχειρούν να προβάλουν ορισμένα είδη λόγων. Η στάση ενός προγράμματος απέναντι στη διδασκαλία και την αξιολόγηση είναι πολύ σοβαρά ζητήματα για να αφήνονται στην τύχη.
|