Οι πολλαπλές κοινωνικές ταυτότητες
Γίνεται φανερό ότι η έμφαση στην προτεραιότητα της εθνικής ταυτότητας παραγνωρίζει το γεγονός ότι σε κάθε ομάδα τα άτομα έχουν πολλές κοινωνικές ταυτότητες, οι οποίες δεν είναι στατικές, αλλά διαμορφώνονται και αναδιαμορφώνονται ιστορικά μέσα στις κοινωνικές σχέσεις.
Η προβολή της μυθικής εθνικής ομοιογένειας αποσιωπά ότι οι ταυτότητες αυτές είναι ιεραρχημένες και άνισες και συχνά αντιφατικές μεταξύ τους. Ένα τέτοιο σχήμα εμποδίζει, λοιπόν, την κατανόηση της κοινωνικής-ταξικής ετερογένειας η οποία χαρακτηρίζει την κοινωνική πραγματικότητα, και συσκοτίζει τις σχέσεις εξουσίας που τη διέπουν.
Αν δούμε μέσα από ένα τέτοιο πρίσμα το παράδειγμα του εκπαιδευτικού στη Θράκη, θα διαπιστώσουμε ότι βρίσκεται αντιμέτωπος με διαφορές όχι μόνο εθνοτικές ή γλωσσικές, αλλά επίσης κοινωνικές. Δεν είναι μόνο η άλλη γλώσσα, θρησκεία και ταυτότητα των μαθητών του· είναι το φτωχό περιβάλλον, οι αγράμματοι γονείς, η κοινωνική απομόνωση του ορεινού χωριού, που πρέπει να διαχειριστεί.
Είναι κι αυτές όψεις μιας άλλης Ελλάδας, πολύ μακρινής όμως από την κυρίαρχη (βλ. ομοιογενή) εικόνα της. Η συνάντηση με αυτό τον τόσο διαφορετικό κόσμο τον κάνει να αναρωτιέται αν πράγματι βρίσκεται στο δικό του τόπο, τον οδηγεί με μία έννοια στη θέση του ξένου.
|