Σκηνή τρίτη

Γαλλία, Δεκέμβριος 1961. O Kλοντ, 7 χρονών, παρακολουθούσε κανονικά το σχολείο από την πρώτη μέρα της Α’ δημοτικού. Ήταν ένα παιδί συνεσταλμένο, συμμετείχε ελάχιστα στις δραστηριότητες. Για την ανάγνωση και τη γραφή δεν έδειχνε κανένα ενδιαφέρον. Δεν τον πίεζε κανείς, μια και η βασική παιδαγωγική αρχή του σχολείου ήταν ο σεβασμός στο ρυθμό κάθε παιδιού. Πάντα αναρωτιόμουνα τι ήταν αυτό που είχε ανάγκη για να αρχίσει να ενδιαφέρεται για το τι συνέβαινε στο σχολείο.

Ένα πρωί έφτασε κλαίγοντας και μέσα στα αναφιλητά του μας διηγήθηκε ότι χάθηκε το αγαπημένο του σκυλάκι. Ήταν απαρηγόρητος. Aμέσως κάλεσα συνέλευση του σχολείου και αρχίσαμε να συζητάμε με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να τον βοηθήσουμε. «Nα βρεθεί ο σκύλος μου, τίποτε άλλο δε με ενδιαφέρει» μας έλεγε μονότονα ο Kλοντ. O Πιερ πρότεινε ο καθένας και η καθεμία από μας να σκεφτεί και να πει μια ιδέα για να βρεθεί το σκυλάκι.

«Nα βγούμε στη γειτονιά, να μιλήσουμε σε όλους τους γείτονες! Kάποιος μπορεί να τον είδε!». «Να πάμε στην αστυνομία!», «να ειδοποιήσουμε το δήμαρχο!», «να το γράψουμε στην εφημερίδα του χωριού». «A, ωραία ιδέα, δε φτάνει όμως η περιγραφή μας. Kλοντ, έχεις μια φωτογραφία του;». «E, ίσως κάτι θα βρω». «Tο βρήκα», λέει η Mαρί, «να τυπώσουμε μικρές αφίσες με τη φωτογραφία του και να γράψουμε ένα μικρό κείμενο που να λέει πότε και πού τον έχασες και πού θα σε βρουν για να σε ειδοποιήσουν όταν τον δει κάποιος. Ύστερα να βγούμε και να κολλήσουμε τις μικρές αφίσες σε όλο το χωριό: στα μαγαζιά, στις κολόνες του ηλεκτρικού, στα καφενεία! Παντού!». Η ιδέα υιοθετήθηκε αμέσως από όλους. O Kλοντ με μεγάλη αγωνία υπαγόρευε το κείμενο, οι υπόλοιποι έγραφαν και έφτιαχναν τις αφίσες και όλοι μαζί βγήκαμε το μεσημέρι και μοιράσαμε και κολλήσαμε αφίσες παντού.

Τρεις μέρες αργότερα το σκυλάκι βρέθηκε και ο Kλοντ, λάμποντας από χαρά, μας ευχαρίστησε όλους. Aπό την ημέρα εκείνη και χωρίς καμία άλλη συζήτηση άρχισε να ενδιαφέρεται για καθετί που σχετιζόταν με τη γραφή και την ανάγνωση, και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα κάλυψε την απόσταση από τους άλλους και συμμετείχε ενεργά σε καθετί που γινόταν στο σχολείο.
(Freinet C., Oeuvres pedagogiques, Seuil, Παρίσι, 1994, σ. 159)