Ένας νέος ρόλος

Είναι προφανές ότι η υιοθέτηση μιας τέτοιας παιδαγωγικής πρακτικής απαιτεί από τον εκπαιδευτικό έναν άλλο ρόλο, μια διαφορετική αντίληψη για το τι σημαίνει διδάσκω.

Διδάσκω, σύμφωνα με αυτή την προσέγγιση, σημαίνει λειτουργώ ως ερευνητής της ίδιας μου της τάξης.

Βασική αρχή της ερευνητικής διαδικασίας είναι ότι δε θεωρώ τίποτα δεδομένο και αυτονόητο.

Αντιθέτως, θεωρώ ότι υπάρχει πάντα περιθώριο να μαθαίνω από την ίδια μου την πράξη.

Γιατί μαθαίνω σημαίνει, ανάμεσα στα άλλα, μαθαίνω να μετακινώ τη ματιά μου, να αντικρίζω τα οικεία πράγματα μέσα από νέες οπτικές γωνίες.

Κάτω από αυτό το πρίσμα, στην ερώτηση «είναι δυνατόν να ξεφύγει κανείς από τους 'κλειστούς' πολιτισμικούς κώδικες» η απάντηση είναι καταφατική.