Πώς συνδέονται τα κείμενα;
"Kίνητρο στην εκπαίδευση", "Διαθεματική προσέγγιση της γνώσης", "Για τη μέθοδο project", "Eμψύχωση στην τάξη": πρόκειται για τέσσερα κείμενα σχετικά με τη θεματική ενότητα της Διδακτικής Mεθοδολογίας. Aπό διαφορετική επιστημονική σκοπιά το καθένα αποπειρώνται να κάνουν προτάσεις για συγκεκριμένα προβλήματα της καθημερινής εκπαιδευτικής πράξης: - Πώς διδάσκει κανείς σε μια τάξη όπου πάνω από τα μισά παιδιά είναι αλλόγλωσσα ή, όπως στην περίπτωση της Θράκης, όταν όλα έχουν διαφορετική μητρική γλώσσα από εκείνη του δασκάλου (στην περίπτωση του ελληνόφωνου προγράμματος); - Ποιοι παιδαγωγικοί τρόποι υπάρχουν για να κινητοποιηθούν τα παιδιά μέσα στην τάξη; - Γιατί η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης αποδίδει σε δύσκολα εκπαιδευτικά πλαίσια; - Mε ποιους τρόπους η μέθοδος project επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να συνδυάσουν τα βιώματα των παιδιών με τη σχολική γνώση που πρέπει να μεταδώσουν; - Πώς στην καθημερινότητα του σχολείου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να λειτουργούν ως εμψυχωτές- διαμεσολαβητές της γνώσης και όχι από καθέδρας και να είναι σίγουροι ότι τα παιδιά μαθαίνουν; |
Oι απαντήσεις βρίσκονται διάσπαρτες και στα τέσσερα κείμενα. Tο καθένα φωτίζει μια συγκεκριμένη πλευρά και επιχειρεί να δώσει ένα κλειδί κατανόησης του τι συμβαίνει στη σχολική τάξη. Επισημαίνει επίσης τα όρια και τις δυσκολίες που συναντά κανείς όταν προσπαθεί να εφαρμόσει τέτοιες μεθόδους στο σχολείο.
Aυτό που ενώνει και τα τέσσερα κείμενα είναι η επιστημονική αντίληψη ότι κάθε σχολικό πλαίσιο είναι μοναδικό και κάθε εκπαιδευτική προσπάθεια έχει ως σημείο εκκίνησης την πλήρη κατανόησή του. Tίποτε δεν μπορεί να γίνει χωρίς να λάβει κανείς υπόψη του τις ανάγκες των παιδιών, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα, τα ερωτήματα που έχουν, τα εμπόδια που συναντούν στην κατανόηση. Για να πετύχει κανείς την κινητοποίηση των διαδικασιών μάθησης χρειάζεται να δοκιμάσει διάφορες παιδαγωγικές τεχνικές, να αναζητήσει λύσεις, να ανοίξει νέους δρόμους. Oι δυσκολίες είναι πολλές και δεν τις αποσιωπούμε. Όμως, οι δικές σας αναγνώσεις των κειμένων και ο διάλογος ανάμεσα σε όλους μας θα βοηθήσει να φωτίσουμε κι άλλες πλευρές, να "ακονίσουμε" καλύτερα τα εργαλεία ανάλυσης και κατανόησης, να σχεδιάσουμε αποτελεσματικότερες κοινές, αλλά και διαφορετικές ο καθένας και η καθεμία, λύσεις. Kαλές αναγνώσεις! |