εισαγωγή κείμενα Α Πανούτσος links εκτύπωση κεντρική σελίδα
Πώς συνδέονται τα κείμενα;
Δύο νέα κείμενα: «Η μειονοτική εκπαίδευση στη Θράκη» στην ενότητα Κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο της Εκπαίδευσης και «Διδάσκοντας ιστορία» στη θεματική ενότητα Διδακτική Μεθοδολογία.

Στο πρώτο κείμενο ο Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης εξηγεί το νομικό καθεστώς που διέπει τη λειτουργία της μειονοτικής εκπαίδευσης στη Θράκη. Παραθέτει τις πηγές και τις τοποθετεί στο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο τους. Εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο οι συμφωνίες, τα πρωτόκολλα και οι συνθήκες των αρχών του αιώνα καθορίζουν τη λειτουργία των μειονοτικών σχολείων σήμερα. Τέλος δίνει παραδείγματα αντίστοιχων περιπτώσεων στον ευρωπαϊκό χώρο.

Στο δεύτερο κείμενο η Έφη Αβδελά εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο διδάσκεται το μάθημα της Ιστορίας στο ελληνικό σχολείο σήμερα. Η Ιστορία θεωρείται ιδεολογικό μάθημα και χρησιμοποιείται αναλόγως. Αντιμετωπίζεται δηλαδή κυρίως φρονηματιστικά με στόχο τη δημιουργία μιας ενιαίας εθνικής συνείδησης και εθνικής ταυτότητας. Η συγγραφέας υποστηρίζει ότι, παρόλες τις δεσμεύσεις του αναλυτικού προγράμματος και των σχολικών εγχειριδίων, αν οι εκπαιδευτικοί δεχθούν ότι διδάσκω ιστορία σημαίνει ακονίζω την κριτική ικανότητα των μαθητών και μαθητριών μου, τότε υπάρχουν πολλά περιθώρια το μάθημα της ιστορίας να γίνει η αφετηρία μιας ενεργητικής, δημιουργικής μάθησης και να πάψει να αποτελεί βαρετή απαρίθμηση εθνικών ανδραγαθημάτων. Άλλωστε, μια στέρεη εθνική ταυτότητα απαιτεί ενεργούς και κριτικούς πολίτες.
Το πρώτο κείμενο καταγράφει τα τεκμήρια, τις πηγές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και το δεύτερο κείμενο δείχνει πώς η σχολική ιστορία μετατρέπεται σε μια εθνική αφήγηση-μύθο που στόχο έχει την εθνική διαπαιδαγώγηση. Και τα δύο κείμενα μας οδηγούν να σκεφτούμε πόσο σημαντικό είναι να γνωρίσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία το κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργούν σήμερα. Γνωρίζω όμως σημαίνει μαθαίνω να διαβάζω, να τοποθετώ τα γεγονότα στην πραγματική τους διάσταση, να αναρωτιέμαι για τις ερμηνείες και τις χρήσεις που γίνονται.

Μπορούμε να το πετύχουμε στην ελληνική εκπαίδευση; Εμείς πιστεύουμε πως ναι! Εσείς;

Καλές αναγνώσεις!

Aλεξάνδρα Aνδρούσου
Οκτώβριος 2003
[email protected]