Από την αρχή της σχολικής χρονιάς παλεύαμε να πείσουμε τα παιδιά να φέρνουν βιβλίο και τετράδιο. Ένας μεγάλος αριθμός μαθητών αδιαφορούσε για τα δρώμενα στην τάξη. Είμαστε 2 δάσκαλοι στο ελληνόφωνο πρόγραμμα μαζί με το ολοήμερο και συχνά συζητούσαμε για να βρούμε τον τρόπο να κινητοποιήσουμε τους μαθητές να συμμετέχουν.
Ενώ οι περισσότεροι έχουν κάποια άνεση στον προφορικό λόγο, κάθε φορά που ζητούσαμε να γράψουν την άποψη τους για κάτι, δυσανασχετούσαν και αντιδρούσαν με έντονο τρόπο. Έτσι ένας μεγάλος αριθμός παιδιών δεν έγραφε, έχανε τετράδια, μολύβια, έσκιζε φύλλα του τετραδίου και στην καλύτερη περίπτωση έγραφε μονολεκτικές απαντήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει ένας μικρός αριθμός μαθητών που δεν γνωρίζει ούτε να διαβάζει ούτε να γράφει.
Προσπαθώντας να καταλάβουμε τι συμβαίνει και συζητώντας τα προβλήματα της τάξης καταλήξαμε να αναμασάμε τις γνωστές παραδοχές. Χαμηλό βιοτικό επίπεδο, φτωχό πολιτισμικό περιβάλλον σε ότι αφορά τις απαιτήσεις του ελληνόφωνου προγράμματος, τεράστια κενά των μαθητών στο γνωστικό τομέα. Η αλλαγή των θρανίων από το γνωστό "τρένο" σε κύκλο και η δημιουργία ομάδων εργασίας έφερε τη δυσανασχέτηση και τον πανικό. Δεν είχαν δουλέψει έτσι ξανά και αρχικά μάλωναν μεταξύ τους με το παραμικρό. Ακόμη και για τα πιο ενδιαφέροντα θέματα όπως το ποδόσφαιρο, ενώ δεν σταματούσαν να μιλούν και να περιγράφουν, όταν τους ζητήθηκε να γράψουν γι' αυτό, αποτύχαμε. Έτσι σκεφτήκαμε την ιδέα της σχολικής εφημερίδας που ήταν και θέμα του γλωσσικού μαθήματος. Δώσαμε λοιπόν ένα κίνητρο στα παιδιά για να εκφραστούν. Το πρώτο τεύχος με πολύ κόπο βγήκε τον Ιανουάριο. Τα παιδιά αναγνωρίζοντας τον εαυτό τους στα κείμενα και στις φωτογραφίες χάρηκαν και άρχισαν να ενδιαφέρονται περισσότερο. Ακόμη και αυτά που δεν μιλούν την ελληνική γλώσσα, ήταν όμως μέρος των ομάδων και της συλλογικής προσπάθειας με ζωγραφιές. Έχουν αρχίσει κάποιοι μαθητές να γράφουν κείμενα χωρίς να τους ζητηθεί μιλώντας για την καθημερινότητα τους, κάποιοι άλλοι να απαντούν σε θέματα όχι μονολεκτικά όπως πριν αλλά δίνοντας πιο ολοκληρωμένες απαντήσεις. Έχουν εκλέξει ταμία με σκοπό να δώσουν την εφημερίδα σε τιμή κόστους σε φίλους και συγγενείς, να κάνουν γνωστή τη δουλειά τους μια και είναι περήφανοι γι' αυτή. Επιλέξαμε την αυτοδιόρθωση των κειμένων μια και δώσαμε μεγαλύτερη βαρύτητα στη διαδικασία παρά στο τελικό προϊόν που θα ήταν ψεύτικο αν παρουσιαζόταν χωρίς συντακτικά και ορθογραφικά λάθη. Το δεύτερο τεύχος θα βγει πιο γρήγορα αφού το υλικό παράγεται πλέον πιο εύκολα. Βέβαια δεν κινητοποίησε η εφημερίδα όλους τους μαθητές και με την ίδια δύναμη. Έχουμε επίσης μεγάλο πρόβλημα σχολικού χρόνου μια και η φετινή χρονιά έχει πολλές αργίες. Όμως είναι ένα θετικό βήμα στο αδιέξοδο που συναντήσαμε από την αρχή της σχολικής χρονιάς. |