Η τάξη μου είναι μια τρίτη τάξη σε ένα δημοτικό σχολείο στο Μοσχάτο. Έχει είκοσι παιδιά. Για έξι από αυτά η ελληνική δεν είναι η μητρική τους γλώσσα. Στην τάξη αυτή είμαι από την περσινή χρονιά. Το επίπεδο των παιδιών είναι αρκετά καλό. Υπάρχουν τέσσερα παιδιά με μεγάλες μαθησιακές δυσκολίες.
Επειδή είμαστε δύο χρόνια μαζί τα παιδιά έχουν ασχοληθεί αρκετά με την ελεύθερη παραγωγή λόγου. Όταν λέω ελεύθερη εννοώ ότι δεν προκύπτει ως μάθημα στο «Σκέφτομαι και Γράφω» της ημέρας, άλλα προκύπτει από διάφορες δραστηριότητες και ανάγκες της τάξης σε διάφορες στιγμές. Για παράδειγμα, όταν συζητούσαμε τι σημαίνει παράγραφος εικονογραφούσαμε κάθε παράγραφο και έτσι φτιάχναμε ένα μικρό κόμιξ που για λεζάντα είχε την επικεφαλίδα κάθε παραγράφου. Ακόμα συχνά όταν ετοιμάζουμε μια θεατρική παράσταση τα παιδιά δημιουργούν μόνα τους το πρόγραμμά σε όλα τα επιμέρους στοιχεία του (κείμενο-σχεδιασμός-εικονογράφιση). Άλλες φορές πάλι δημιουργήσαμε εφημερίδες τοίχου οπτικοποιώντας μια δραστηριότητα στην Ιστορία, στη Μελέτη του Περιβάλλοντος και όπου αλλού βρίσκαμε ερέθισμα. Φέτος όμως ασχοληθήκαμε και με κάτι άλλο. Γύρω στα μέσα του Οκτώβρη φτιάξαμε το πρώτο μας ημερολόγιο τάξης. Η αφορμή ήταν ένα μάθημα στο πρώτο τεύχος της Γλώσσας όπου ένα κοριτσάκι γράφει ημερολόγιο. Συζητήσαμε για τα ημερολόγια και αυθόρμητα πρόβαλε η ιδέα να φτιάξουμε το δικό μας ημερολόγιο. Ακούστηκαν διάφορες ιδέες. Κάποιοι έφεραν έντυπα ημερολόγια από το σπίτι τους αλλά τελικά προτιμήσαμε να φτιάξουμε κάτι τελείως δικό μας σε χαρτιά Α4. |