Η καταλληλότητα της μεθόδου αυτής για περιβάλλοντα με
ιδιαιτερότητες ή για περιβάλλοντα στα οποία τα παιδιά βρίσκονται σε
διαφορετικό μεταξύ τους γλωσσικό ή γνωστικό επίπεδο (π.χ. μονοθέσια
σχολεία, μεικτές τάξεις κ.λπ.) έχει ευρέως συζητηθεί. Αν και αυτή η
μέθοδος φαίνεται να «απαιτεί» πολλά από τα παιδιά, εφόσον αυτά αναλαμβάνουν
ευθύνες και πρωτοβουλίες και διαχειρίζονται σε ένα βαθμό τη διαδικασία
μάθησης, τελικά μάλλον αναδεικνύεται ως ιδιαίτερα αποτελεσματική. Σε
αυτό συμβάλλουν:
- το κίνητρο που αυτή η προσέγγιση δημιουργεί στα παιδιά (όταν με
ενδιαφέρει κάτι και νιώθω ότι το «ελέγχω», γίνομαι περισσότερο αποτελεσματικός,
άρα μαθαίνω και πιο εύκολα) η δημιουργία θετικής σχέσης μεταξύ των
μελών της ομάδας-τάξης (συνεργασία για την από κοινού επίλυση ενός
προβλήματος, την από κοινού αναζήτηση και ταξινόμηση πληροφοριών κ.λπ.),
- η δυνατότητα της προσέγγισης ενός θέματος από διαφορετικές σκοπιές
ή μέσα από διαφορετικές τεχνικές και στρατηγικές (λεκτικές και μη
λεκτικές), που ευνοεί την εξατομικευμένη πρόσβαση στη γνώση (διαφοροποιημένη
παιδαγωγική) και την ανάδειξη και αξιοποίηση των δυνατοτήτων όλων
των παιδιών. Αυτά γίνονται ακόμη πιο εμφανή κατά την υλοποίηση σχεδίων
εκπαιδευτικής δράσης (projects) τα οποία στηρίζονται στη λογική της
διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης.
Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι η διαθεματική προσέγγιση
της γνώσης βασίζεται σε μια νέα αντίληψη για τη μάθηση. Βασικός της
στόχος είναι να οπλίσει τους μαθητές με «εργαλεία», με «τρόπους δουλειάς»,
ώστε να μπορούν να μαθαίνουν σε κάθε περίσταση, να διαχειρίζονται τη
μάθησή τους και να αντλούν από αυτήν ικανοποίηση. Δεν αρνείται τη σημασία
των συγκεκριμένων και δομημένων γνώσεων και δεν αγνοεί τους διδακτικούς
στόχους. Φροντίζει όμως να τα εντάσσει όλα αυτά σε πλαίσια που να έχουν
νόημα για το παιδί. Όσο για τον εκπαιδευτικό, του δίνει τη δυνατότητα
να αυτενεργεί και να είναι δημιουργικός, αποφεύγοντας τη σχολική ρουτίνα.
Εννοείται ότι η προσέγγιση αυτή της γνώσης έχει, όπως κάθε προσέγγιση,
όρια, περιορισμούς και δυσκολίες. Ανοίγει όμως νέους δρόμους στην εκπαιδευτική
διαδικασία.
|