Η μουσική μπορεί να συμβάλει στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην επίτευξη των στόχων πολλών γνωστικών αντικειμένων είτε από μόνη της είτε συνδεόμενη άμεσα ως δραστηριότητα με κάποιο μάθημα.
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει καταρχήν τη μουσική σαν παιχνίδι, με στόχο την ανάπτυξη της προσωπικής έκφρασης των μαθητών και της δυνατότητάς τους να επικοινωνούν και να μαθαίνουν. Σε αυτή την περίπτωση η μουσική θα συμβάλει ώστε το παιδί να μπορεί να εκφράζεται και να επικοινωνεί με τους άλλους, να είναι δημιουργικό και να μπορεί να συμμετέχει ενεργά στην ομάδα. Κάθε μέλος της ομάδας, από τη στιγμή που μπορεί να εκφραστεί, αισθάνεται περισσότερο ασφαλές, άρα είναι περισσότερο δεκτικό και ανοιχτό στη γνώση. Μέσα από τη διαδικασία της αλληλεπίδρασης εντός της ομάδας μπορεί να μάθει καλύτερα και πιο αποτελεσματικά.
Μπορεί επίσης ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει το παιχνίδι της μουσικής ως κίνητρο για την κατάκτηση ενός άλλου γνωστικού αντικειμένου. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να επιλέξει μουσικές δραστηριότητες και μουσικά παιχνίδια που θα βρει σε βιβλία τα οποία απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς χωρίς εξειδικευμένες μουσικές γνώσεις και να τα προσαρμόσει στο περιεχόμενο άλλων μαθημάτων, όπως η Γλώσσα, η Γεωγραφία, τα Μαθηματικά, η Μελέτη του Περιβάλλοντος κ.ά. Η μουσική δηλαδή θα χρησιμοποιηθεί όπως το θεατρικό παιχνίδι, όπου στόχος δεν είναι η θεατρική εκπαίδευση αλλά η ενίσχυση του ενδιαφέροντος των παιδιών για την εκπαιδευτική διαδικασία. Για παράδειγμα, στο πλαίσιο της παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού για τους μουσουλμάνους μαθητές του γυμνασίου στη Θράκη, η μουσική έχει χρησιμοποιηθεί ιδιαίτερα στο μάθημα της Λογοτεχνίας. Εδώ η μουσική θεωρείται η «γέφυρα», ο μεσολαβητής μέσω του οποίου θα μπορέσει το παιδί να επικοινωνήσει με τη μελοποιημένη ποίηση αλλά και με τον έντεχνο λόγο γενικότερα.
Αυτό κάνουν και οι δύο δάσκαλοι που συναντήσαμε στην τρίτη και τέταρτη σκηνή. Η πρώτη χρησιμοποιεί τα τραγούδια της γειτονιάς προκειμένου να διδάξει μαθηματικά, ενώ ο δεύτερος επιλέγει μία μουσική δραστηριότητα, όπως η μουσική επένδυση παραμυθιών, και την προσαρμόζει με στόχο την ενίσχυση της γλωσσικής ικανότητας των παιδιών και τη διδασκαλία ενός ποιήματος.
|