Οι λειτουργίες της μουσικής στο σχολείο

Η μουσική σε ένα σχολείο μπορεί να έχει δύο διαφορετικές λειτουργίες. Η πρώτη λειτουργία αναφέρεται στη μουσική ως μάθημα με στόχο την απόκτηση και την καλλιέργεια μουσικών γνώσεων και δεξιοτήτων. Η δεύτερη λειτουργία της μουσικής αφορά τη χρήση της από τον εκπαιδευτικό για την εξυπηρέτηση διάφορων εκπαιδευτικών στόχων. Στη δεύτερη περίπτωση ο εκπαιδευτικός δε χρειάζεται να έχει ιδιαίτερες ικανότητες στη μουσική ή να ξέρει μουσική, παίζοντας κάποιο μουσικό όργανο. Οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός μπορεί να εντάξει τη μουσική στις εκπαιδευτικές του δραστηριότητες, όπως κάνει, για παράδειγμα, με τη ζωγραφική, το θέατρο και τις άλλες τέχνες. Και όπως στη ζωγραφική δε θα πρέπει να διακρίνεται η καλή από την κακή ζωγραφιά, αλλά το ενδιαφέρον να εστιάζεται στη διαδικασία της έκφρασης και στη συμμετοχή, έτσι και στη μουσική δεν υπάρχουν κατάλληλες και μη κατάλληλες μουσικές που θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν. Κάθε μουσική που ακούγεται ή παράγεται στην τάξη, μέσω της οποίας εκφράζονται συναισθηματικά όχι μόνο τα παιδιά αλλά και ο εκπαιδευτικός, αποτελεί εργαλείο για την εκπαίδευση. Οποιαδήποτε διάκριση και ποιοτική αξιολόγηση της μουσικής οδηγεί σε διάκριση και ποιοτική αξιολόγηση και των ανθρώπων που εκφράζονται με αυτήν. Και ο ίδιος ο εκπαιδευτικός, όταν θα θελήσει να φέρει στην τάξη μουσική, θα είναι καλύτερα να επιλέξει εκείνη με την οποία ο ίδιος εκφράζεται και επικοινωνεί. Με αυτή τη μουσική θα μπορέσει να αναπτύξει επικοινωνία με τους μαθητές του και να δημιουργήσει τα «αντικλείδια» για την επίτευξη των στόχων του. Επομένως η μουσική, με βάση τα παραπάνω, μπορεί να χρησιμοποιηθεί:

ως μέσο διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης

ως μέσο συνύπαρξης