Ο ρόλος της μουσικής στο σχολείο

Για να καθορίσουμε το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η μουσική στο σχολείο, θα πρέπει πρώτα να ορίσουμε τι είναι μουσική.

Σύμφωνα με το Μ. Γρηγορίου:
«Μουσική είναι οι ήχοι που οργανώνει ο άνθρωπος με σκοπό να εκφραστεί και να επικοινωνήσει καλλιτεχνικά, με σκοπό να κάνει τέχνη. [...] Η μουσική είναι μία τέχνη. Είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι άνθρωποι να εκφράζονται καλλιτεχνικά, να συμμετέχουν και να επικοινωνούν, να παίζουν και να επινοούν».
(Μ. Γρηγορίου, 1994)

Τι μπορεί όμως να μας προσφέρει η μουσική ως τέχνη;

Ο Θ. Χατζόπουλος γράφει: «Τι είναι αυτό που μας ωθεί στην ανάγνωση, στο άκουσμα ή στη θέα ενός έργου; Είναι μόνο αισθητική απόλαυση, άγρα συγκίνησης ή και ένα λανθάνον κάθε φορά ερώτημα για τον εαυτό μας και για τη ζωή μας, για τον άνθρωπο εντέλει...». (Θ. Χατζόπουλος, 1994)

Σύμφωνα με τις παραπάνω διατυπώσεις, η σχέση της μουσικής με το παιδί και την εκπαίδευση μπορεί να περιγραφεί ως εξής: το παιδί μπορεί, μέσω της μουσικής, να «παίζει και να επινοεί», να ανακαλύπτει τον κόσμο και τον εαυτό του. Μπορεί να εκφράζεται και να επικοινωνεί, να μοιράζεται τις εμπειρίες του και να συμμετέχει στις εμπειρίες των άλλων, αναπτύσσοντας μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία τον ψυχοσυναισθηματικό του κόσμο. Μπορεί να θέτει ερωτήματα, για τον εαυτό του και τους άλλους, που θα το οδηγήσουν να ωριμάσει μέσα από την εμπειρία της δημιουργίας.
Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό μέσα σε ένα σχολείο;