Μαθήματα απειλητικά προς την ταυτότητα

«Aπειλητικά» προς την ταυτότητα μπορεί να είναι και άλλα μαθήματα, όπως.

...της Ιστορίας, με τη μετάδοση κοινωνικών και πολιτισμικών πληροφοριών που αναδεικνύουν αξίες και πιστεύω ριζικά διαφορετικά από των μαθητών ή περιγράφουν συγκρούσεις με τις οποίες μπορεί οι μαθητές να ταυτιστούν.

Tέτοιες απειλές όχι μόνο εμποδίζουν τη μάθηση και την εξέλιξη, αλλά επιπλέον ανακινούν αντιστάσεις, αν όχι παλινδρομήσεις.

Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι πρέπει να αποφεύγεται η έκθεση των μαθητών στο διαφορετικό και το ανοίκειο ούτε ότι πρέπει να απαλείφονται οι αντιθέσεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι η αναγνώριση των παραπάνω αποτελεί προϋπόθεση της ατομικής ελευθερίας, η οποία κατακτάται αποκλειστικά μέσα από την εκπαίδευση. Σημαίνει όμως ότι το υποκειμενικό αναλυτικό πρόγραμμα έχει τεράστια σημασία για την επίδραση που ασκεί,
  • αν αποδιοργανώνει ή όχι τους μαθητές,
  • αν ενεργοποιεί ή όχι αμυντικούς μηχανισμούς που παρεμποδίζουν την πραγματική μάθηση.
Και κάτι που μοιάζει παράδοξο:

Η ταυτότητα των μαθητών, μολονότι μοιάζει παράδοξο, μπορεί να απειληθεί και από αυτή την ίδια την κατοχή της γνώσης. Για παράδειγμα, η γνώση συχνά θεωρείται ανδρικό προνόμιο. Σε παραδοσιακές κοινωνίες τα κορίτσια που κατακτούν τη γνώση μπορεί να απειληθούν και να θεωρήσουν ότι αυτό αντιβαίνει στο θηλυκό τους προορισμό. Μια τέτοια στάση θα ενεργοποιήσει αντιστάσεις απέναντι στη μάθηση και μπορεί να στρέψει την ενεργητικότητα της μαθήτριας προς άλλες κατευθύνσεις, πιο «συμβατές» με το φύλο της.
Και άλλες "απειλές" από είδη γνώσης