Το κέρδος των παιδιών μέσα από ένα σχέδιο εργασίας

Τι μένει από ένα σχέδιο εργασίας;
Εκείνο που συνήθως απομένει στη μνήμη δασκάλων και μαθητών μετά την υλοποίηση ενός σχεδίου εργασίας είναι η ατμόσφαιρα ενθουσιασμού και δημιουργικότητας, που όλο και πιο σπάνια συναντά κανείς μέσα στη σχολική καθημερινότητα. Η ατμόσφαιρα που δηλώνει ότι η κατάκτηση της γνώσης δε γίνεται ως αγγαρεία από τους μαθητές, αλλά ως μια ανακαλυπτική δραστηριότητα, που ψάχνει απαντήσεις σε φυσικά ερωτήματα και απορίες, αξιοποιεί τις αισθήσεις, απελευθερώνει τα συναισθήματα. Με τον τρόπο αυτό η μάθηση γίνεται ένα ενδιαφέρον ταξίδι έρευνας και ανακάλυψης, όπου ο καθένας έχει κάτι να καταθέσει και να ανταλλάξει με τους άλλους. Τα προσωπικά βιώματα και οι εμπειρίες γίνονται συχνά οδηγός για τα επόμενα βήματα, ανοίγοντας το δρόμο στην αλληλογνωριμία και τη συνεργασία.

Οι μαθητές «μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν».
Μέσα από την υλοποίηση ενός σχεδίου εργασίας, όπου οι μαθητές με διαδοχικά και σίγουρα βήματα μαθαίνουν να αναλύουν, να ερευνούν και να επανασυνθέτουν ένα γνωστικό αντικείμενο, μαθαίνουν να θέτουν στόχους, να οργανώνουν δραστηριότητες και να αξιολογούν, τελικά εκείνο που κατά βάση κερδίζουν δεν είναι μόνο η συγκεκριμένη γνώση για το θέμα που μελετούν, αλλά κυρίως το γεγονός ότι γνωρίζουν καινούριους, ενεργούς τρόπους για να προσεγγίζουν τη γνώση γενικότερα, γνωρίζουν δηλαδή νέες διαδικασίες μάθησης, εντελώς αντίθετες με τη συνήθη μέθοδο της αποστήθισης. Επομένως, πέρα από όλα τα υπόλοιπα, μέσα από τα σχέδια εργασίας οι μαθητές «μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν». Αυτό αποτελεί και το μεγαλύτερο κέρδος από τη δουλειά με τη μέθοδο project.

Η διαθεματική προσέγγιση που ακολουθούν τα σχέδια εργασίας βοηθά επίσης τους μαθητές να κατανοήσουν την αλληλεξάρτηση των γνωστικών αντικειμένων και τη συμπληρωματικότητα των σχολικών μαθημάτων. Τέλος, το άνοιγμα του σχολείου στον «έξω κόσμο» και η σύνδεσύ του με την κοινότητα αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα των σχεδίων εργασίας. Η σύνδεση αυτή του σχολείου με την κοινωνία είναι ίσως η καλύτερη αφορμή για να γνωρίσουν οι μαθητές τον «άλλο», να αναπτύξουν τρόπους προσέγγισης και άμεσης, βιωματικής επικοινωνίας.