Ο ρόλος του θεατρικού παιχνιδιού στη μαθησιακή διαδικασία (3)

Το παιδί δραστηριοποιείται, δημιουργεί λέξεις, προτάσεις, ευαισθητοποιείται απέναντι στους ήχους, τις εικόνες («Είμαι αγόρι, λέω μάγος, είμαι κορίτσι, λέω μάγισσα, αν το πω λανθασμένα θα μπερδευτούν αυτοί που με ακούν»). Έτσι, η γλώσσα, βασικό εργαλείο στην επικοινωνία, παίρνει τη μορφή της δημιουργίας. Παύει να είναι «υποχρέωση» η παραγωγή προφορικού λόγου, αλλά γίνεται ανάγκη. Το παιδί αρχίζει να κατανοεί τη συμβολική διάσταση της γλώσσας. Αποκτά κίνητρο για να αξιοποιήσει αλλά και να διευρύνει τις γλωσσικές του ικανότητες («Είμαι το σύννεφο ψηλά στον ουρανό που κλαίει λυπημένο γιατί το λουλουδάκι δε βρίσκει νερό να πιει»).  

Το παιδί μπορεί να εκφράζεται και να δρα μέσα από την παραγωγή πρωτότυπων λέξεων, ιδεών, συνειρμών και εκφράσεων («Είμαι ο κροκόδειλος που πετά και πάω να επισκεφτώ τη φίλη μου την κοκκινοκουζίνα» [τεχνική Τζιάννι Ροντάρι]). Αντιλαμβάνεται σταδιακά τη σημασία και την ποικίλη χρήση των λέξεων καθώς και την αναγκαιότητα των ολοκληρωμένων προτάσεων.  

Οι γνώσεις μέσα από τις διαδικασίες της δραματοποίησης έχουν τη δυνατότητα να γίνουν βίωμα στο παιδί. Δε μαθαίνει, π.χ., να απαριθμεί παθητικά φυτά και ζώα του δάσους, γίνεται το ίδιο μέρος του δασικού συνόλου, παριστάνοντας κάθε φορά ένα ζώο ή κάποιο φυτό. Έτσι, ανακαλύπτει μέσα από το παιχνίδι τις ανάγκες, τη συμπεριφορά, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ρόλου που παίζει («Είμαι ο πλάτανος, είμαι ψηλός και φουντωτός, ζω κοντά στο ποτάμι»).  

Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι αποκτά το παιδί μέσα στο χρόνο «φιλική» σχέση με τη γλώσσα, κατορθώνει να εκφραστεί, να γίνεται κατανοητό, ο λόγος του να προκαλεί συναισθήματα στους άλλους που τα αναγνωρίζει και το ικανοποιούν. «Είμαι η νεράιδα με τις σαράντα πλεξούδες και τα γιορντ.ια, και τα γιορντάνια. Γιατί κόβεις δέντρο. γιατί έκοψες το δέντρο μου;» Συνειδητοποιεί πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η γλώσσα στην επικοινωνία, την ψυχαγωγία και την προσπάθεια για κατάκτηση της γνώσης, τόσο για το άτομο όσο και για την ομάδα. Mαθαίνει να οργανώνει την κίνηση του σώματος και τις εκφράσεις του, να επιλέγει αυτά τα λεκτικά στοιχεία που θα προαγάγουν τη ροή της ιστορίας. Κατανοεί πως για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι απαραίτητος ο σωστά οργανωμένος, δομημένος λόγος και κινητοποιείται προς την κατάκτησή του.