Τι περιγράφουν τα δύο παραδείγματα;

Τα δύο παραδείγματα
  • αναφέρονται σε στοιχεία της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς δύο παιδιών στην πρώτη τους επαφή με το σχολικό περιβάλλον,
  • σκιαγραφούν δύο αντίθετους τύπους «μαθητή» και
  • περιγράφουν έμμεσα διαφορετικές διαδικασίες προσαρμογής στο νέο πλαίσιο.
Πρόκειται για εικόνες συνηθισμένες σε τάξεις νηπιαγωγείου, πολλά όμως από τα στοιχεία που περιλαμβάνουν εκδηλώνονται, με λίγο διαφορετικές ίσως μορφές, και στη συνέχεια της σχολικής ζωής. Τα παραδείγματα αυτά καταγράφουν λοιπόν όψεις της ετερογένειας που χαρακτηρίζει κάθε σχολική τάξη.

Τι εκφράζουν αυτές οι διαφορές; Πώς τις ερμηνεύουμε συνήθως;
Συχνά τις προσλαμβάνουμε ως ατομικές διαφορές που αποκαλύπτουν την ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση και το χαρακτήρα κάθε παιδιού. Μια τέτοια αυθόρμητη ανάγνωση των ατομικών διαφορών πηγάζει από την ευρύτατα διαδεδομένη πεποίθηση ότι οι ιδιότητες κάθε ατόμου καθορίζονται κατά κύριο λόγο από εγγενείς βιολογικούς ή ψυχολογικούς παράγοντες. Οι παράγοντες αυτοί όμως δε δρουν αυτόνομα, ανεξάρτητα από το περιβάλλον και τις συνθήκες όπου μεγαλώνει το άτομο.

Όπως λέει ο γενετιστής A. Jacquard, «οτιδήποτε εκδηλώνεται μέσα μου. είναι αποτέλεσμα βιολογικών μηχανισμών που εξαρτώνται ταυτόχρονα από:
  • τις πληροφορίες που προέρχονται από τη γενετική μου κληρονομιά, μισή του πατέρα μου και μισή της μητέρας μου, αυτό που είναι μέσα μου "έμφυτο",
  • αυτό που προέρχεται από το περιβάλλον σε υλικά, ενέργεια, διαβάσματα, τρυφερότητα. ό,τι είναι μέσα μου "επίκτητο"».
Πώς επιδρά η οικογένεια στη μοναδικότητα κάθε ατόμου;