Κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση

Πώς εκδηλώνονται οι κοινωνικές διαφορές στο χώρο του σχολείου;
Επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία ή το σχολείο παραμένει στεγανό και ουδέτερο απέναντί τους;
Έχει ευθύνη ο εκπαιδευτικός θεσμός για τις ανισότητες που χαρακτηρίζουν την κοινωνία;

  Τα ερωτήματα είναι τεράστια. Η κοινωνική ανισότητα στην εκπαίδευση είναι το θέμα με βάση το οποίο συγκροτήθηκε ένας ολόκληρος επιστημονικός κλάδος, η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Το κείμενο αυτό, φωτίζοντας ορισμένες πλευρές της σχολικής πραγματικότητας μέσα από ένα τέτοιο πρίσμα, επιχειρεί να δείξει τη χρησιμότητα της κοινωνιολογικής ανάλυσης, ως εργαλείου, για τον εκπαιδευτικό στην καθημερινή του πράξη.  

Η επιστημονική ανακάλυψη ότι
  • η σχολική επίδοση εξαρτάται από την κοινωνική προέλευση και
  • η σχολική ιεραρχία αντιστοιχεί στην κοινωνική ιεραρχία (αφού οι καλοί μαθητές προέρχονται κατά βάση από τα προνομιούχα κοινωνικά στρώματα, ενώ αντίστροφα τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων είναι συνήθως κακοί μαθητές),
ανέτρεψε στη δεκαετία του '60 την αντίληψη για το ρόλο της εκπαίδευσης και δημιούργησε ένα νέο ερευνητικό πεδίο. Ο αξιοκρατικός και δημοκρατικός χαρακτήρας του σχολείου αμφισβητήθηκε με βάση πολυάριθμα ερευνητικά ευρήματα που τεκμηρίωναν το γεγονός ότι το σχολείο ασκεί κοινωνική επιλογή και ενισχύει την κοινωνική ανισότητα.
Μειώθηκαν άρα οι κοινωνικές ανισότητες;