Μια διευκρίνιση |
Συχνά διατυπώνονται αμφιβολίες για το αν πράγματι η κοινωνική προέλευση καθορίζει τη σχέση με την εκπαίδευση. Όλοι ξέρουμε παιδιά αγροτών ή εργατών που αριστεύουν, όπως και αντίστροφα παιδιά από προνομιούχες οικογένειες με κακή επίδοση στο σχολείο. Η άμεση εμπειρία όμως δε μας βοηθάει πάντα να δούμε καθαρά.
Αν εξετάσει κανείς το ζήτημα σε επίπεδο κοινωνικών ομάδων, φεύγοντας δηλαδή από τις ατομικές περιπτώσεις, τότε είναι ορατή η ανισότητα. «Τα άτομα», λέει η Α. Φραγκουδάκη, «ξεφεύγουν από τον αναπαραγωγικό μηχανισμό, κάποια άτομα ξεφεύγουν. Ενώ η ποσοστιαία παρουσία των παιδιών των εργατών και των αγροτών στην εκπαίδευση μας δείχνει ότι οι κοινωνικές τάξεις δεν ξεφεύγουν, εφόσον η ταξική διαίρεση αναπαράγεται στη σχολική επιλογή». |
Τι μπορεί να κάνει το σχολείο για τις κοινωνικές ανισότητες; |