Τι έκανε ο μαθητής; |
Ο μαθητής του παραδείγματός μας ανταποκρίθηκε στο έργο που του ζητήθηκε με τον εξής τρόπο: έγραψε για μια προϊστορική μέρα, ζωγράφισε κιόλας τη σπηλιά της οικογένειας και έφτιαξε, κατά το πρότυπο του βιβλίου του, μια ιστορία που φαντάστηκε ότι έγινε σε μια οικογένεια μια προϊστορική μέρα, σπάζοντας όμως τη σοβαρότητα του κειμένου του με τον απροσδόκητο τρόπο που εδώ και αιώνες χρησιμοποιούν οι συγγραφείς των χιουμοριστικών κειμένων: υπερβάλλει, παρεμβάλλει στο κείμενό του στοιχεία που γνωρίζει ότι είναι αδύνατο να έχουν γίνει, προκειμένου να προκαλέσει το γέλιο στον άγνωστο παραλήπτη της έκθεσής του, με τον οποίο δεν έχουν προφανώς την ίδια αίσθηση χιούμορ. Ο μαθητής υπέγραψε το κείμενό του προφανώς διότι το αισθάνθηκε ως προσωπική δημιουργία!
Γίνεται και κάτι άλλο ενδιαφέρον στην έκθεση του μαθητή: φτιάχνεται μια φανταστική γλώσσα (ως η υποτιθέμενη γλώσσα των προϊστορικών ανθρώπων) και μάλιστα μεταφράζεται από τον ίδιο το μαθητή. Είναι πολύ πιθανό το εύρημα να μην είναι αυθεντικό, αλλά να προέρχεται από μια σειρά της τηλεόρασης πολύ δημοφιλή μεταξύ των μαθητών αυτής της ηλικίας. παρά ταύτα η προσπάθεια αυτή δε χάνει καθόλου την αξία της. Ασχέτως της αυθεντικότητας, όμως, το κείμενο του μαθητή είναι ένα προσωπικό επίτευγμα με χιούμορ, δομή και νόημα. Ο μαθητής, δηλαδή, παρά την ασάφεια του καθήκοντος, ανταποκρίθηκε με πρωτότυπο τρόπο, χωρίς να μιμηθεί το κείμενο του βιβλίου του. Το κείμενο, ωστόσο, παρουσιάζει αρκετά λάθη και αδυναμίες. Θα μπορούσε, λ.χ., να είναι ορθότερη και πλουσιότερη η στίξη, θα μπορούσε να είναι πλουσιότερη και συνθετότερη η δράση, λείπουν αρκετοί τόνοι, κάποιες φράσεις είναι πολύ κοφτές, σχεδόν λανθασμένες, υπάρχουν ορθογραφικά λάθη, το τέλος είναι αρκετά βεβιασμένο. Ως προς αυτό το κειμενικό είδος που επιχειρεί να γράψει ο μαθητής (όχι ο δάσκαλος ή η ασαφής εκφώνηση της άσκησης), δηλαδή μια αστεία ιστορία για την προϊστορική εποχή, το κείμενό του έχει σαφώς περιθώρια βελτίωσης και διόρθωσης, ακόμη και πλουσιότερης και τολμηρότερης εικονογράφησης. |
Τι βλέπουμε από παιδαγωγική άποψη; |