Από παιδαγωγική άποψη, ποια αξία και χρησιμότητα μπορεί να έχει η παρατήρηση του δασκάλου: «Γράφεις πράγματα τα οποία ήταν αδύνατο να γίνουνε»; Μήπως το παιδί δε γνωρίζει ότι γράφει πράγματα τα οποία ήταν αδύνατο να γίνουν; Είναι δυνατόν να φανταστεί κανείς πως μαθητής της Δ' Δημοτικού δε γνωρίζει, στην πραγματικότητα, ότι στην προϊστορική εποχή δεν υπήρχαν ταχυδρόμοι και δεν είχε ανακαλυφθεί η Αμερική; Ούτως ή άλλως, εφόσον δεν υπάρχει συγκεκριμένη προδιαγραφή για το κειμενικό είδος που απαιτείται και η εργασία είναι ελεύθερη, δε νομιμοποιείται η παρατήρηση του δασκάλου. Τι νόημα λοιπόν έχει στην εκφώνηση η φράση: «Με τη φαντασία μου»; Δε σημαίνει να χρησιμοποιήσω τη φαντασία μου προκειμένου να γράψω κάτι δημιουργικά, κάτι που εγώ έχω φανταστεί; Αυτό που σαφώς λανθάνει σε αυτού του είδους τη λανθασμένη, από παιδαγωγική άποψη, αλληλεπίδραση δασκάλου-μαθητή είναι ένα αίσθημα περί δικαίου στρεβλό και ανάπηρο. Το παιχνίδι δεν παίζεται με «ανοικτά χαρτιά»: ο μαθητής βάζει τα δυνατά του ή έστω μετρίως προσπαθεί να παραγάγει αυθεντικό λόγο και αξιολογείται στη βάση της αληθοφάνειας των γραφομένων του. Οφείλει να συμμορφωθεί με κανόνες που δεν του είναι ούτε και του καθίστανται γνωστοί. Η διαδικασία γραφής με τον τρόπο αυτό ούτε δίνει κίνητρα για μάθηση ούτε βελτιώνει τα κείμενα των μαθητών.
Πώς αξιολογείται το κείμενο που παρήγαγε ο μαθητής και με ποια αδιαφανή κριτήρια; Τι του ζητήθηκε και δεν το έπραξε; «Με τη φαντασία μου περιγράφω μια μέρα από τη ζωή μιας πρωτόγονης οικογένειας» δεν ήταν η εκφώνηση της άσκησης; Μήπως ήταν ξεκάθαρο ότι δεν μπορεί το κείμενο των μαθητών να κινηθεί εντός του χιουμοριστικού κειμενικού είδους; Μήπως απαγορεύεται από κάποιον άγραφο κανόνα στα κείμενα που παράγονται εντός του σχολείου να παραβιάζουμε τους κανόνες της σοβαροφάνειας και να παράγουμε κείμενα πρωτότυπα και αντισυμβατικά; Ή μήπως, εμμέσως και άρρητα ―πλην σαφώς―, υπάρχουν κάποια επιτρεπόμενα και κάποια απαγορευμένα κείμενα με τα οποία το κείμενο του μαθητή «συνομιλεί» και τα φέρνει στη σχολική αίθουσα;
Στην περίπτωση του γραπτού που παρουσιάσαμε υπάρχει παραπομπή σε ένα τηλεοπτικό σίριαλ και τα κόμικς που ο μαθητής μιμείται με την παράλληλη εικονογράφηση του κειμένου του.
|