Απειλούνται και οι γονείς!

Αλλά και οι γονείς μπορεί να αισθανθούν ευάλωτοι και απειλημένοι από τις προσπάθειες του σχολείου να τους εντάξει με κάποιους τρόπους. Ερχόμενοι πιο κοντά στο σχολείο, αποκαλύπτονται οι αδυναμίες τους και φοβούνται ότι θα είναι ανοικτοί σε κριτική για τον τρόπο που μεγαλώνουν τα παιδιά τους. Ενεργοποιούνται όλων των ειδών οι καταδιωκτικοί φόβοι, ταυτίσεις και προβολές.
  • Οι γονείς μπορεί να ταυτιστούν με τα παιδιά τους και να φοβούνται ότι ο δάσκαλος «θα τους μαλώσει» για τις ελλείψεις τους και τις ανεπάρκειές τους.
  • Και οι εκπαιδευτικοί όμως μπορεί να αισθανθούν ότι ελέγχονται από τους γονείς και να ταυτιστούν με τους μαθητές τους ως φορείς εκσυγχρονιστικών αντιλήψεων απέναντι στις πεπαλαιωμένες και αναχρονιστικές απόψεις των γονιών «που δεν ξέρουν».
Έτσι, ασυνείδητα, μπορεί γονιός και εκπαιδευτικός να εμπλακούν σε ανταγωνισμούς και σε μια μάχη συσχετισμού δυνάμεων. Τα πράγματα μπορεί να περιπλακούν ακόμη περισσότερο όταν έχουμε να κάνουμε με γονείς που ανήκουν σε μειονοτικές ομάδες. Η ευαισθησία τους απέναντι στις προκαταλήψεις που κυριαρχούν δυσκολεύει τους γονείς να διακρίνουν ανάμεσα στην αντίδραση του εκπαιδευτικού την οποία προσλαμβάνουν ως ρατσιστική προκατάληψη και σε εκείνη την αντίδραση η οποία αφορά σε ένα πραγματικό πρόβλημα που η αντιμετώπισή του απαιτεί χειρισμό και όχι αμυντική στάση. Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται ακόμη πιο οξυμμένη ευαισθησία από τη μεριά του σχολείου.  

Ο δάσκαλος, όπως και πολλοί άλλοι επαγγελματίες σαν το γιατρό, το νοσοκόμο, τον κοινωνικό λειτουργό ή τον ψυχολόγο, συχνά υιοθετεί ένα γονικό ρόλο. Ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου ο ρόλος αυτός είναι όχι μόνο αναπόφευκτος αλλά και επιθυμητός. Ο δάσκαλος φροντίζει, παίρνει και δίνει στοργικά συναισθήματα, έχει σωματική επαφή με τα παιδιά, νοιάζεται για την ασφάλειά τους. Ωστόσο, αυτός ο ρόλος μπορεί δυνάμει να οδηγήσει και σε δυσκολίες. Μπορεί να δημιουργηθεί ένα ακόμη πεδίο ανταγωνισμού ανάμεσα σ' αυτόν και το γονιό, που ξεκινάει από μια βαθύτερη, ασυνείδητη επιθυμία του δασκάλου να αγαπηθεί από το μαθητή του σαν να ήταν πραγματικός του γονιός.
Ένα διαφορετικό σύστημα αξιών