Συμπεράσματα |
|
Γίνεται, νομίζουμε, κατανοητό ότι η γνώση του πλαισίου μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στην εκπαιδευτική τους πρακτική με πολλούς τρόπους, αλλά κυρίως βοηθάει στη μείωση των αρνητικών συναισθημάτων που προκαλεί η έκπληξη και η ανατροπή στην καθημερινή σχολική πρακτική. Αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Αρκεί να αναλογιστούμε πόσες περιπτώσεις ανθρώπων γνωρίζουμε, κοινωνικά ευαίσθητων, οι οποίοι «παραιτούνται» στον εργασιακό τους χώρο γιατί απελπίζονται, γιατί θεωρούν ότι «τίποτα δεν αλλάζει», γιατί ξεκινούν με μεγάλη ορμή και επιθυμία να προσφέρουν και δεν τα καταφέρνουν. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις η γνώση του πλαισίου θα είχε μειώσει το συναίσθημα της ματαίωσης, κυρίαρχο στις καταστάσεις όπου υπάρχουν έντονα κοινωνικά προβλήματα και ο εκπαιδευτικός νιώθει ότι δεν μπορεί να επέμβει. Θα είχε πείσει, επίσης, τους εκπαιδευτικούς να βάζουν μικρότερους και εφικτούς στόχους και θα τους είχε δώσει τη χαρά και την ικανοποίηση της κατάκτησης των στόχων αυτών. Θα τους είχε βοηθήσει να μην «παίρνουν στην πλάτη τους» όλη την ευθύνη, παρά μόνο αυτή που τους αναλογεί. Θα τους είχε βοηθήσει, ακόμα, να ξεπεράσουν γρήγορα το στάδιο της ταύτισης με τους κοινωνικά αδύνατους, πηγαίνοντας σε μια πιο «χρήσιμη κατάσταση», όπου μπορούν να συνειδητοποιήσουν και την πολυπλοκότητα αλλά και το «δίκαιο» όλων των εμπλεκομένων. Σε αυτή τη νέα κατάσταση θα μπορούσαν να περάσουν από την οργή στην οργάνωση μιας συστηματικής εκπαιδευτικής παρέμβασης η οποία, μακροπρόθεσμα και υπό όρους, θα μπορούσε να συντελέσει στη μείωση της κοινωνικής αδικίας. |
|
Και πού θα βοηθούσαν αυτά; |