Πώς επέδρασαν όλα αυτά στις σχολικές επιλογές;

Όταν ήρθε η στιγμή να επιλέξουμε σχολείο για το Φίλιππο, είχαμε δύο δυνατές επιλογές: η πρώτη ήταν να τον γράψουμε στο γαλλόφωνο βελγικό σχολείο και η δεύτερη να τον γράψουμε στο Ευρωπαϊκό Σχολείο των Βρυξελλών.  

Το Ευρωπαϊκό Σχολείο ιδρύθηκε για τις ανάγκες των υπαλλήλων της Ε.Ε. Είναι οργανωμένο σε διάφορα τμήματα που ονομάζονται «γλωσσικά» και ομαδοποιούν τα παιδιά ανάλογα με την πρώτη γλώσσα τους. Έτσι, υπάρχει ένα γαλλικό τμήμα για τα γαλλόφωνα παιδιά (Βέλγους ή Γάλλους στη μεγάλη πλειονότητα), το γερμανικό τμήμα για τα γερμανόφωνα παιδιά, το ελληνικό για τα ελληνόφωνα κ.ο.κ. Αυτή η ομαδοποίηση συμπίπτει προφανώς πολύ συχνά με την εθνικότητα των μαθητών. Πράγματι, όταν ένα παιδί εισάγεται στο Ευρωπαϊκό Σχολείο από την αρχή του δημοτικού, εγγράφεται υποχρεωτικά σε ένα τμήμα το οποίο αντιστοιχεί στην εθνικότητά του. Για τα παιδιά που εισάγονται αργότερα στο σχολείο, αποφασιστικό κριτήριο είναι η γλώσσα του σχολείου από το οποίο προέρχονται: για παράδειγμα, ένα γερμανάκι που πήγε σε γαλλόφωνο σχολείο πριν εισαχθεί στο Ευρωπαϊκό Σχολείο μπορεί να εγγραφεί είτε στο γαλλικό τμήμα είτε στο γερμανικό.  

Πρέπει να πούμε, εντούτοις, ότι, αν και όλα τα παιδιά που πάνε σε ένα τμήμα έχουν και την αντίστοιχη εθνικότητα, υπάρχουν πολλά παιδιά προερχόμενα από μικτούς γάμους που βρίσκονται σε ένα γλωσσικό τμήμα, αλλά έχουν επιπλέον μια δεύτερη εθνικότητα ή μια δεύτερη γλώσσα. Έτσι, μεγάλος αριθμός μαθητών είναι δίγλωσσος ήδη από την αρχή. Εξάλλου η διδασκαλία του σχολείου είναι σε μεγάλο βαθμό προσανατολισμένη στις γλώσσες και οι μαθητές αποφοιτούν συνήθως με άριστη γνώση δύο γλωσσών επιπλέον της δικής τους.
Οι λόγοι που επιλέξαμε το βελγικό σχολείο