Φθινόπωρο

Προετοιμασία για έξοδο στο δάσος ή σε κοντινό πάρκο ή γύρω από το σχολείο ή σε κάποιο κοντινό χωράφι. Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες. Στα μονοθέσια σχολεία ο εκπαιδευτικός φτιάχνει μία ή δύο ομάδες και συμμετέχει και ο ίδιος, κάνοντας όλες τις δραστηριότητες. (Τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων συμμετέχουν σ’ αυτές τις δραστηριότητες και με άλλες, ανάλογες με το επίπεδο ελληνικών, την ύλη και την τάξη τους).

Η πρώτη ομάδα αναλαμβάνει να παρατηρήσει τα φυτά, τα δέντρα και το χώμα. Τα παιδιά, αν δεν ξέρουν να γράφουν και να διαβάζουν, μπορούν να έχουν στα χέρια τους έναν κατάλογο με «κωδικοποιημένες ερωτήσεις» για να διευκολυνθούν στην παρατήρηση. Τα παιδιά που ξέρουν να γράφουν συμπληρώνουν μόνα τους τις απαντήσεις. Αυτά που δεν γνωρίζουν να γράφουν ζωγραφίζουν αυτά που παρατηρούν ή με τη βοήθεια κασετόφωνου καταγράφουν τις απαντήσεις ή ο εκπαιδευτικός βοηθά τα παιδιά να γράψουν αυτά που παρατηρούν. π.χ.
  • Κοιτάω τα δέντρα, τα φύλλα και το χώμα : Πιθανή απάντηση: φύλλα καφέ, δέντρα χωρίς φύλλα, χώμα βρεγμένο.
  • Τι μυρίζω; (Χώμα, βροχή, καπνά.)
  • Τι αισθάνομαι; (ζέστη, κρύο, χαρά, λύπη);


Η δεύτερη ομάδα αναλαμβάνει να συλλέξει υλικό (φύλλα, καρπούς, χώμα).
Η τρίτη ομάδα αναλαμβάνει να παρατηρήσει τα πουλιά και τα ζώα με τον ίδιο τρόπο όπως η πρώτη.
Η τέταρτη ομάδα θα παρατηρήσει τους ανθρώπους (τι φοράνε) και τις δουλειές που κάνουν ( σπέρνουν, οργώνουν ).
Επιστρέφοντας στην τάξη...