Η Ορατή Παιδαγωγική


Στις εξετάσεις ο μαθητής οφείλει και πρέπει να γνωρίζει το πώς και το τι. Για το λόγο αυτό υιοθετούμε στην αξιολόγηση και στις εξετάσεις τις αρχές της Ορατής Παιδαγωγικής. Στην Ορατή Παιδαγωγική οι ιεραρχικές σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, οι κανόνες οργάνωσης (διαδοχή, βηματισμός) και τα κριτήρια είναι σαφή και γνωστά στους μαθητές.  

Δηλαδή στην Ορατή Παιδαγωγική ο μαθητής γνωρίζει τον τρόπο των εξετάσεων, είναι σαφές σε τι ερωτήματα ή θέματα ή δραστηριότητες θα αξιολογηθεί και ίσως, ακόμα, έχει κάνει και δοκιμαστικές εξετάσεις. Σε καθημερινό επίπεδο, καθώς ο εκπαιδευτικός διδάσκει (σύμφωνα με τις αρχές της Αόρατης Παιδαγωγικής), ο μαθητής γνωρίζει σε τι αντιστοιχεί η διδασκαλία αυτή σε επίπεδο αξιολόγησης και εξετάσεων. Η Ορατή Παιδαγωγική δίνει έμφαση στην επιτέλεση (performance) του μαθητή, στο κείμενο που το παιδί δημιουργεί και στο βαθμό που το κείμενο αυτό ικανοποιεί τα κριτήρια της Παιδαγωγικής αυτής. Η έμφαση εδώ είναι στο εξωτερικό αποτέλεσμα της μάθησης, σ' αυτό που φαίνεται, που είναι ορατό. Αποτέλεσμα αυτής της Παιδαγωγικής είναι η διαβάθμιση των μαθητών αναλόγως του βαθμού στον οποίο ικανοποιούν τα κριτήρια που έχουμε θέσει. Δε μιλούμε όμως για άκριτη υιοθέτηση της Ορατής Παιδαγωγικής ούτε καν στην αξιολόγηση. Δηλαδή δεν τροποποιούμε τη διδασκαλία μας με βάση τις εξετάσεις, καθιστούμε όμως σαφές πώς και τι αξιολογούμε, τι και με ποιον τρόπο το εξετάζουμε.