Ο ρόλος του περιβάλλοντος


Στην πρώτη θεωρία, τη προσέγγιση της μάθησης ως απόκτησης γνώσεων, το κοινωνικό περιβάλλον γίνεται αντιληπτό ως το πλαίσιο εντός του οποίου τα άτομα κατασκευάζουν τη γνώση. Ειδικότερα, δίνεται προτεραιότητα στο άτομο, ενώ το κοινωνικό περιβάλλον δρα ως «δοχείο» για τη διαδικασία μάθησης, επηρεάζοντας το σχήμα της, χωρίς όμως να συνιστά συστατικό της.

Αντίθετα, στην οπτική της μάθησης ως «συμμετοχής», η διαδικασία μάθησης θεωρείται αναπόσπαστο κομμάτι των κοινωνικών πρακτικών. Το άτομο γίνεται αντιληπτό ως κοινωνικά συγκροτούμενη οντότητα, η τάξη συνιστά «κοινότητα πρακτικής» και η μάθηση σε αυτήν νοείται ως διαδικασία επίτευξης πλήρους συμμετοχής σε μια κοινωνικοπολιτισμική πρακτική.

  Η σχέση του μαθητή με το αντικείμενο μάθησης