Ποιοι μαθητές και γιατί αποτυγχάνουν στα μαθηματικά; |
|
Ανάμεσα στους μαθητές που αποτυγχάνουν στα μαθηματικά, αυτοί οι οποίοι προέρχονται από κοινωνικά και πολιτισμικά μειονοτικές ομάδες κατέχουν πρωτεύουσα θέση. Χαρακτηριστικά, η Zaslavsky (1991) αναφέρει ότι «στα χαμηλότερα επίπεδα επίδοσης στα διάφορα τεστ βρίσκονται. τα θύματα της διάκρισης με βάση το γένος και την κοινωνική τάξη. Οι μαθητές αυτοί ζουν σε περιοχές με χαμηλό επίπεδο δημόσιων υπηρεσιών, σε απομονωμένες κοινότητες, όπου τα σχολεία στερούνται επαρκών πόρων και οι δάσκαλοι είναι πεπεισμένοι ότι οι μαθητές είναι σε θέση να μάθουν μόνο απομνημονεύοντας». Η ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας οδηγεί στον εντοπισμό ενός αριθμού παραμέτρων οι οποίες συμβάλλουν σε αυτή την αποτυχία. Ανάμεσά τους η θεώρηση των μαθηματικών ως ενός, πολιτισμικά και κοινωνικά ουδέτερου, πεδίου γνώσης κατέχει εξέχουσα θέση.
Για πολλά χρόνια τα μαθηματικά θεωρούνταν παγκόσμια, αντικειμενικά και ανεξάρτητα από τις κοινωνικές, ιστορικές και πολιτισμικές συνθήκες μέσα στις οποίες αναπτύχθηκαν και ασκήθηκαν. Η φορμαλιστική και απρόσωπη παρουσίαση των σχολικών μαθηματικών ενίσχυσε αυτή την άποψη. Επιπλέον, τα σχολικά μαθηματικά ούτε κεφαλαιοποίησαν ―στην πραγματικότητα αγνόησαν― την ποικιλία των μαθηματικών εμπειριών των μαθητών ούτε άντλησαν από την κοινωνική και πολιτισμική πραγματικότητα στην οποία ανήκουν οι μαθητές και διαμέσου της οποίας μαθαίνουν. Πρόσφατες έρευνες αποκαλύπτουν ότι ένα μεγάλο μέρος της μαθηματικής γνώσης διαμορφώνεται έξω από το σχολείο, στο άμεσο περιβάλλον του μαθητή (π.χ. Jones, 1996). Αυτή η καθημερινή μαθηματική γνώση εμφανίζεται με διαφορετικές φόρμες από πολιτισμό σε πολιτισμό, ακόμη και μέσα στον ίδιο πολιτισμό (ανάλογα με το σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιείται). Η αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος να αναγνωρίσει τις αποκλίνουσες από τα τυπικά σχολικά μαθηματικά μαθηματικές εμπειρίες των μαθητών και να οικοδομήσει πάνω σε αυτές στερεί τη διδακτική διαδικασία από ένα ποικίλο, βιωματικό και, κατά συνέπεια, πολύτιμο εκπαιδευτικό υλικό. Ταυτόχρονα καταδικάζει σε αποτυχία τους μαθητές που αδυνατούν να αναπτύξουν τους κατάλληλους δεσμούς και τους απαραίτητους μετασχηματισμούς οι οποίοι θα τους επιτρέψουν να αποκτήσουν πρόσβαση, αλλά και έλεγχο, στα σχολικά μαθηματικά. |
|
Εκπαίδευση μειονοτήτων και μαθηματικά |