Συμπερασματικά

Σε ένα πολυγλωσσικό σχολικό περιβάλλον, μια παρέμβαση η οποία στοχεύει στη διαμόρφωση συνθηκών μάθησης και διδασκαλίας στα μαθηματικά που να εξασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές θα πρέπει να επιχειρήσει, με συστηματικό τρόπο, να ενεργοποιήσει και τις τρεις παραπάνω διαστάσεις του περιβάλλοντος λόγου της τάξης των μαθηματικών σε καθημερινή βάση: λειτουργική αξιοποίηση της γλώσσας του μαθητή και εξασφάλιση της πρόσβασης του μαθητή στη γλώσσα της διδασκαλίας αλλά και των μαθηματικών.  

Η μάθηση των μαθηματικών δε νοείται πλέον ως μια προσωπική δραστηριότητα κατά την οποία το άτομο ασκείται στην εφαρμογή τυπικών κανόνων και διαδικασιών, αλλά ως μια συλλογική δραστηριότητα σκέψης και συλλογισμού. Με δεδομένο ότι είναι αδύνατο να γνωρίζουμε τι συμβαίνει στο νου κάθε μαθητή, ο μόνος τρόπος για να αυξήσουμε τις πιθανότητες επιτυχίας ενός μαθήματος είναι να μεγιστοποιήσουμε τις ευκαιρίες ανάπτυξης της νόησης του μαθητή στην τάξη, διαμορφώνοντας τις κατάλληλες συνθήκες για αλληλεπίδραση και επικοινωνία. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να επικεντρώνονται στα μαθηματικά νοήματα στα οποία στοχεύουμε, με την ουσιαστική συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών. Για να επιτευχθεί αυτό, όπως καθιστά σαφές η σχετική βιβλιογραφία, θα πρέπει να διασφαλιστούν στο πλαίσιο της παρέμβασης δύο βασικές παράμετροι: κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και επαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τόσο εκτός όσο και εντός του σχολείου.