Ένας μεγεθυντικός φακός


Το ζήτημα της ετερότητας δεν αφορά μόνο στα σχολεία που έχουν αλλοδαπούς ή μειονοτικούς μαθητές. Με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους η ετερότητα υπάρχει και εκδηλώνεται σε κάθε σχολικό πλαίσιο. Δεν υπάρχουν σχολικές τάξεις ομοιογενείς ακόμα και σε σχολεία με αμιγή εθνικά μαθητικό πληθυσμό, μόνο που οι συνέπειες αυτών των διαφορών (κοινωνικές, μορφωτικές, φύλου κ.λπ.) συνήθως δε γίνονται ορατές. Η παρουσία αλλόγλωσσων, αλλόθρησκων ή αλλοεθνών μαθητών λειτουργεί, με μία έννοια, σαν μεγεθυντικός φακός που αναδεικνύει τα προβλήματα, υπογραμμίζει τα ερωτήματα, ενισχύει την αβεβαιότητα ή την αμηχανία των εκπαιδευτικών.